Vít Klusák leze do zelí automobilce Hyundai

Jihlava – Vše pro dobro světa – reklamní slogan společnosti Hyundai – si dokumentarista Vít Klusák (mimo jiné spoluautor snímků Český sen a Český mír) vypůjčil jako název svého posledního dokumentárního filmu. S humorem, ale bez výsměchu zobrazuje malou moravskou vesnici, která výše uvedené dobro zažívá „na vlastní kůži“ a kde „na poli rostou auta“. Dokument, natočený s podporou České televize, bude dnes v premiéře uveden na festivalu dokumentů v Jihlavě.

Ve snímku ožívají příběhy točící se okolo kilometr dlouhé stříbrné továrny, která zde - jak místní rádi říkají - přistála jako UFO na zelené louce. Před očima se skládá hravý i mrazivý kaleidoskop složený z pestrých situací: například vyprávění o nátlaku na místní obyvatele při výkupu pozemků, instalace protestní sochy strašák-do-parkoviště, rezavá Zelárna Nošovice, která produkuje tamější slavné kysané zelí, odhalení tajného rituálu korejských manažerů při začátku stavby, vztah sedláků k zemědělské půdě, 54 a půl vteřiny nutné na montáž těsnění, sborový zpěv korejské lidovky Arerang, sedm lip, které jediné výstavbu automobilky přežily, masožravé květiny mluvčího společnosti, vyhazov montéra, který kritizoval poměry v továrně, vyvedení štábu z jejích prostor či Beethovenova skladba oznamující začátek aktivity svářecích robotů…

Zajímavé výroky z filmu

Stanislav Vojkovský, místní enfant terrible, charizmatický komentátor: Co bude s těmi domy? – Ty zboří. – A ta pole? – Ty odbagrují. – A tyhle dva potoky? – Potoky zahrabou do země. – A ty hory? – Ty tu zůstanou.

Josef Havlas, místní kovář a zemědělec: Znovu nám to sebrali, je to totéž. Sice to tentokrát zaplatili, ale je to úplně totéž, protože jsme k tomu byli donucení. Já peníze k ničemu nepotřebuju, chtěl jsem pole…

Petr Vaněk, mluvčí automobilky Huyndai: Společnost Hyundai je tam, kde je, protože jedná rázně a jasně a nesmlouvavě. A takto jedná i se svými zaměstnanci…

„Je to sociální groteska o poli, na kterém rostou auta,“ říká Vít Klusák, který dokonce kvůli filmu porušil své předsevzetí od doby filmu Český mír a natočil reklamu. „Nevstávejte tedy před závěrečnými titulky,“ vyzývá diváky. Po skončení filmu prý na ty trpělivé čeká překvapení.

K tématu Klusáka přivedl článek Jáchyma Topola v Respektu. „Byla to reportáž, v níž líčil atmosféru v rozhádaných Nošovicích – výkupy byly čerstvě dokončeny a část obyvatel nemohla přenést přes srdce, že se z pole uprostřed jejich vsi stane průmyslová zóna. Že zelí a brambory vystřídají auta,“ říká dokumentarista. S kamerou se do Nošovic poprvé vypravil v lednu 2006. Mnozí z majitelů polí, na nichž dnes automobilka stojí, dlouho své pozemky v té době prodat nechtěli. Donutil je až nátlak jejich sousedů a anonymní dopis, který odolávajícím sedlákům a jejich blízkým pohrozil smrtí.

Filmaři se do Nošovic vrátili dva roky po těchto dramatických výkupech, v době, kdy továrna začíná chrlit levná auta. Celkově v moravské vsi strávili 60 natáčecích dní a podařilo se jim mimo jiné proniknout přímo do automobilky. "Asi se domnívali, že to ukormidlují. Tyhle velké firmy a jejich představitelé často sami nevidí, co je na jejich fungování strašidelného, a dokonce zdobí své areály obřími nápisy typu Společně vytváříme budoucnost, aniž jim dochází, že tenhle výkřik nic neříká o povaze a kvalitě té budoucnosti," říká Vít Klusák.

„Velkou inspirací nám byl s kameramanem Kubou Halouskem a výtvarníkem Radimem Peškem Playtime od Jacquese Tatiho,“ doplňuje. Lidé tu nesedí v kancelářích, ale v tzv. open space hale, schovaní v takových šedivých kójích, chodí se v šedomodrých uniformách, montéři na lince mají 54,5 vteřiny na svůj stále tentýž úkon, v obří montovně znějí ze všech stran takové syntezátorové melodie, jež ohlašují, že se robot brzy pustí do práce, a tiskový mluvčí se chlubí, že z celé původní krajiny o rozloze 300 ha zachovali ostrůvek sedmi lip, protože v nich dříve stála boží muka, tak jim bylo trapno je kácet, nebo rozsazovat. Mimochodem jeden z těch stromů už usychá, ale to filmařům zakázali natáčet.

"Na celém příběhu mě zaujala bída samozřejmosti (jak to nazval Ivan Hoffman), se kterou se celý ten příběh odehrál. Samozřejmost, se kterou naši politici vítají nadnárodní koncern a za nesmírných ústupků ho zvou na zelenou louku. Samozřejmost, se kterou se násilí na společenství jedné vesnice ospravedlňuje tzv. veřejným zájmem. A konečně samozřejmost, že chrlit auta je dobrá věc," uzavírá Vít Klusák.

Společnost Hyundai producentovi filmu opakovaně pohrozila, že podnikne právní kroky proti zveřejnění filmu. Nicméně zatím to vypadá, že snímek Vše pro dobro světa a Nošovic bude do kin uveden v únoru 2011.