Recenze: Kterak Atari Terror vyprášili kožich popové scéně

Střední hudební proud okupuje po celém světě rádia, televize i tisk. Pokud máte chuť zkusit něco nového a prolomit zaběhlý stereotyp, zkuste opustit grandiózní arénové prostory a zajděte do menšího českého klubu okusit trošku té tvrdší muziky… V předvečer svátečního dne proběhla v pražském Futuru trojitá přehlídka z toho nejlepšího, co tuzemská crossoverová scéna aktuálně nabízí. Atari Terror, Composed a Bundy Tad předvedli zaplněnému sálu, že zabrousit občas do nemainstreamových vod se vyplácí. Ale pozor! Tenhle večer nebyl pro starý…

Nutno říct, že slečnu na podpatcích byste hledali ve Futuru těžko. Nemusíte se ale bát okovaných zombie ani drsňáků, co vás neohleduplně smetou na zem. To všechno jsou povídačky. Při setu pražských Bundy Tad všichni poslušně podupávali nohou do rytmu, klidně tleskali nebo obdivovali jediný ženský element mezi čtyřmi muži, kytaristku Lydii. Zvukově se tahle parta nechala inspirovat legendárním numetalovým seskupením Korn. Oni sami říkají, že jejich muzika vyobrazuje noční můry, jež mívají, avšak hrůzou nikdo z obecenstva nekřičel.

Rychlá přestavba, žádné zdržování, tak to má být. Během patnácti minut na pódium vyběhli Composed. Zpočátku působili jako šílenci - zpěvák Jarek v obnošeném tričku s Monou Lisou potřísněnou krví a klávesista Jan Tuček s na hlavě naraženou modrou igelitkou, skrz níž hleděl na svět pouze vystříhanými otvory. Inu, módě se musí rozumět. Ona igelitová taška poté posloužila místo hmotného CD, které pětice měla křtít. Svou novou desku Odporno totiž nabízejí pánové zdarma ke stažení na internetovém portálu bandzone.cz, tudíž konkrétní hmatatelný nosič chyběl. Tašku potištěnou prasečím motivem se jménem kapely zpěvák nabízel k zakoupení. „Můžete s ní následující tři roky chodit nakupovat do samoobsluhy, a to se přece vyplatí! No, nekupte to!“

Composed svoji tvorbu pojmenovali jako alternativní metal. Onu alternativní složku mají nejspíš tvořit klávesy, které dokáží dotvořit prakticky jakýkoliv elektronický podkres. Hlavně díky nim se dokázali odlišit od předchozích Bundy Tad. Jako jedno z mála metalových seskupení udržuje Composed ve hře češtinu, což se cení.

Ačkoliv byl hlavním avizovaným bodem právě křest Odporna, zaplněné Futurum čekalo především na své miláčky Atari Terror. Za své pětileté působení vyprodukovala šestice dvě desky. Právě druhé album Part 2: Attention! vyneslo během krátké doby svérázné hudebníky na špičku české crossoverové scény. Čtrnáctistopová placka je neoposlouchatelná, o čemž svědčí fakt, že přestože na nový počin čekají fanoušci již třetím rokem, neúnavně navštěvují koncerty Atari Terror pořád dokola. Jejich velkou zbraní je přítomnost dvou vokálů, díky nimž si lze víc pohrát s pěveckou složkou.

Výměna zpěváků je ošidná záležitost, a kdo se ještě nevzpamatoval z Broňova příchodu, musel po středečním vystoupení uznat, že do sebranky AT skvěle zapadl. Zatímco on má na starost melodický zpěv, jeho kolega Kurz obstarává řev neboli tzv. „growling“. Oba se natolik sehráli, že na pódiu stál kolikrát jeden muž - stejná gesta, stejný postoj i stejné opičky. Zvukaři se ale dobrou půl hodinu nedařilo vyladit Broňův mikrofon, takže se jeho hlas utápěl v Kurzově řevu nebo v hlasitosti ostatních nástrojů. Náboj poslední hodiny se nedal srovnat s předchozími minutami. Publikum utvořilo kotel, nosilo zpěváky nad hlavou, zpívalo a našel se i jedinec, který směle skočil z pódia.

Kdo nezažil vystoupení těchto spřízněných kapel poprvé, nebyl událostmi večera nijak překvapen. Kdo navštíví koncert pražských draků poprvé, prožije radost z poctivé muziky, jež není cílem hitparád ani televizních show. I to má totiž něco do sebe.

• Zpěvák kapely Bundy Tad Jiří Roztočil autor: Ondřej Sova, zdroj: Ondřej Sova http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2058/205790.jpg
  • Basák kapely Composed Ondřej Drábek autor: FoGH, zdroj: photomusic.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2058/205792.jpg
  • Broňa Míka, druhý zpěvák kapely Atari Terror autor: Qwerty.cz, zdroj: archiv Atari Terror http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2058/205793.jpg