Opičí sendvič Belgičané umí

Praha – Tři večery v Divadle Archa patřily vlámskému tanečnímu souboru Ultima Vez, který v čele s tanečníkem a choreografem Wimem Vandekeybusem vystoupil na této pražské scéně už poosmé. Tentokrát s projektem Monkey Sandwich (Opičí sendvič), v němž se Vandekeybus vrací k multimediální tvorbě. Představení je založeno na konfrontaci dvou paralelních dějů – filmové projekce na plátně a živého děje na scéně v podání performera Damiena Chapellea.

Po loňské choreografii nieuwZwart se Vandekeybus vydal novým směrem a zároveň se vrátil ke svým tvůrčím počátkům a fotografické tvorbě. Monkey Sandwich propojuje hudbu, tanec, divadlo a zejména film. Na scéně se objeví jediný performer, jakýsi druh poradce pro život, který reaguje v interakci s fiktivními postavami na filmovém plátně.

Wim Vandekeybus je po celém světě znám nejen svými formálními experimenty, ale i zjišťováním možností lidského těla. Jeho tvorba je charakteristická radikálním pohybovým divadlem, které se snaží potlačit divadelní fikci. Nic na scéně není jenom jako. „Když mám běžet, tak skutečně běžím. Když si mám popálit tělo, tak si ho skutečně popálím. Wim Vandekeybus chce v divadle vidět skutečnost, reálnou akci,“ potvrdil Damien Chapelle.

Reportáž Maria Kubaše (zdroj: ČT24)

Belgický choreograf a tanečník Wim Vandekeybus založil soubor Ultima Vez v roce 1986 během pobytu ve Španělsku. Hnacím motorem Vandekeybusova pohybového divadla je konflikt, síla, instinkt, „imaginární katastrofa“ a bipolarita přitažlivosti a odtažitosti. Ve své tvorbě mistrovsky používá text i autorskou hudbu. Český divákům se Ultima Vez poprvé představili v roce 1995 v Divadle Archa s projektem Mountains Made of Barking.