Perla z kvalitního designu

Praha - V pražském paláci bývalého obchodního domu Perla začal prodejní festival současného mladého užitého umění, tak zvaný designSUPERMARKET. Akci, která vznikla před čtyřmi lety z iniciativy studentů Vysoké školy uměleckoprůmyslové, navštívilo loni během čtyř dnů přes 5 tisíc lidí. Užité umění - od šperků přes porcelán, sklo, produkty ze dřeva až po jedno patro plné autorské módy - pochází především z dílen studentů a absolventů uměleckých škol, mladých značek a studií. Akce bude trvat až do neděle.

designSUPERMARKET zaručuje zážitky nenavázané na levné produkty masové výroby pochybného estetického vzhledu, ale na originální, jedinečná a dobře zpracovaná díla mladých tvůrců, která mají silný výraz a přidanou hodnotu.

„Design je potřeba ukazovat. Češi ještě úplně nejsou zvyklí kupovat dobrý, kvalitní design. Chtěli bychom prezentovat to nejlepší, co na téhle scéně je,“ upozornila dramaturgyně designSUPERMARKETu Zuzana Mašínová.

Reportáž Lucie Klímové (zdroj: ČT24)

Důvodem, proč designSUPERMARKET vznikl, je současná rozpačitá situace v oblasti autorského designu. Příležitostí, při nichž se nastupující generace designérů a umělců mohou představit širší veřejnosti, je minimum a konkurenční síla nadnárodních koncernů a značek veliká. Základní platforma, která by designéry podporovala, propagovala, poskytovala jim prostor pro prezentaci i setkávání a zastřešovala jejich práci, v České republice stále chybí.

designSUPERMARKET se snaží být záchytným bodem v tomto vzduchoprázdnu a pro začínající, ale i zavedené designéry nastupující generace být jedním z důvodů, proč nepropadnout čistě komerčním zakázkám. V neposlední řadě chce designSUPERMARKET těmto mladým kreativcům posloužit jako dočasné centrum, kde se budou scházet, debatovat, vyměňovat si názory, zkušenosti a také navazovat kontakty či nové druhy spolupráce.

Nad originálními kousky, které vznikají jen v malých sériích a limitovaných kolekcích, převzali už tradičně záštitu mentoři Vysoké školy uměleckoprůmyslové, designér a architekt Jiří Pelcl a módní návrhářka Liběna Rochová.

Padesátku designérů a studií v hlavní expozici doplňuje Market Líba. Ten nabízí produkty od autorů, kteří ještě nemají ucelenou kolekci, ale podle organizátorů jejich věci rozhodně stojí za povšimnutí. Po loňském úspěchu nechybí ani knihkupectví s kvalitní grafikou a časopisy o umění.

  • designSUPERMARKET autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2165/216438.jpg
  • designSUPERMARKET autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2165/216439.jpg