Serena Baccaglini: Modigliani, to je jeden velký příběh lásky

Praha – V České metropoli, konkrétně v Obecním domě, probíhá jedna z nejvýznamějších výstav této sezóny Amedeo Modigliani. Život i dílo slavného malíře je prezentováno v rozsahu, který ještě Česká republika nezažila. Expozice obsahuje díla ze sbírky Rosini, která je držitelem značky Modigliani, další obrazy a kresby jsou zapůjčené z veřejných i soukromých sbírek z různých zemí, například z Izraelského muzea z Jeruzaléma, Estorick Collection v Londýně a dále ze soukromých sbírek z Německa, Francie, Itálie či Ameriky. Expozici připravila Galerie Vernon ve spolupráci s Obecním domem, pod kurátorským vedením italské kurátorky, paní Sereny Baccaglini, která byla hostem ČT24 a v pořadu Profil specifikovala svůj zájem o kontroverzní Modiglianovu osobnost.

„Archivy pana Modiglianiho jsou příběhem lásky. Jeho dcera měla osmnáct měsíců, když Modigliani zemřel. Ona vlastně celý život hledala svého otce. Vytvořila úžasný archiv, který obsahuje 6000 kusů různých artefaktů. Když se archiv z Paříže přemístil do Itálie, okamžitě jsem chtěla jej prostudovat. Pod vším byl cítit onen dojímavý příběh dcery, která důkladně šla po stopách svého otce v různých ateliérech, bistrech, bytech atd. Zaualo mě to natolik, že jsem si řekla, že se s tím musí seznámit i ostatní,“ poodhalila pozadí výstavy její kurátorka.

„Ve všech svý projektech se snažím dát prostor ženám, protože ony se často nacházejí ve stínu tvůrčích mužů. V expozici je například obraz Marevna, který miluji. Marevna byla výjimečná ruská umělkyně, byla to první kubistická malířka v Paříži. Byla to žena, která žila uprostřed místních umělců, kteří ji zbožňovali. Byla první ženou Diega Rivery. Podařilo se mi sehnat na výstavu jak olej s jejím portrétem, tak skicu i její fotografii,“ upozornila paní Baccaglini.

Rozhovor s paní Serenou Baccaglini (zdroj: ČT24)

Cílem kurátorky bylo mimo jiné představit dílo Modiglianiho v souvislosti s dílem českého malíře Františka Kupky. Podle archivní fotografie, kterou kurátorka objevila, spolu poprvé tito dva novátoři umění vystavovali v roce 1912 v Paříži. V Obecním domě tak lze v jedné místnosti s Modiglianim spatřit několik Kupkových obrazů. Zapůjčili je soukromí sběratelé.

„Bohužel mnoho novinářů nechápe, proč Kupka vedle Modiglianiho. Domnívám se, že tito dva jsou jediní umělci, kteří prožili na začátku dvacátého století vznik moderního umění, aniž by se stali členy jakéhokoli hnutí. Měli svoji vlastní, koherentní tvorbu. To z nich činí jedinečné osobnosti historie umění,“ doplnila paní Serena Baccaglini.

Jedním z Kupkových obrazů na výstavě je Prisme (1947), který před rokem vzbudil rozruch na českém aukčním trhu. Brněnská Galerie Miro ltehdy oznámila, že má kupce, který je za obraz ochoten zaplatit rekordních 39 milionů korun. Kupec si to nakonec rozmyslel a plátno Prisme se českým nejdražším obrazem nestalo. Na Modiglianiho výstavě je možné vidět rovněž Kupkův obraz Ocel pije (1927), který se prodal na aukci v roce 2003 za tehdy na Kupku rekordních 4,45 milionu korun.

Výstava Amedeo Modigliani, na které se návštěvníci dozví i mnohé ze zajímavého života Modiglianiho potrvá v Obecním domě do 28. února.