David Mareček vstupuje do čela ČF s odhodláním

Praha - Letos pětatřicetiletý David Mareček, původně klavírista a dirigent, donedávna šéf Filharmonie Brno, se už za dva týdny ujme ředitelské funkce v České filharmonii. V pořadu Před půlnocí ČT24 prozradil, s jakými provozními a dramaturgickými plány přichází. Na co bude lákat posluchače, co si slibuje od nového šéfdirigenta a jak těžké ho bylo získat. Prozradil i, v jaké kondici orchestr momentálně je a s jakou vizí a ambicemi se ujímá jeho řízení.

David Mareček v rozhovoru s Petrem Fischerem připustil, že Českou filharmonii v posledních dvou letech provázely kritické hlasy, což jistě považuje za problém, ale ne určující. „Na jedné straně se musím na ČF koukat hodně objektivně a naslouchat také kritickým hlasům, které se objevují, ale na straně druhé to, co orchestr skutečně potřebuje, je klid na práci. Připadám si jako celkem rozdvojená osoba, která vnímá zápory, ale zase se nechce moc hrabat v minulosti, ale vytvářet jasné směřování a cíl,“ zkonkretizoval své současné pocity nový ředitel.

V této souvislosti uvedl, že v žádném případě by se kritiky neměly přeceňovat, protože v praxi se stává, že si jedna s druhou zásadně mohou odporovat, ale zároveň je zapotřebí docílit, aby převážná část odborného hodnocení byla kladná, protože určitý obraz a povědomí kritiky vytvářejí. Především pak v zahraničí je důležité, aby vycházely příznivé soudy, neboť je to jedna z důležitých referencí o orchestru.

Před půlnocí (zdroj: ČT24)

Ke svému jmenování Mareček řekl: „Momentálně to pro mne znamená, že se na tu práci nesmírně těším. Neříkám to s nějakou naivní představou, že to všechno půjde snadno. Vím o tom, že práce a úskalí bude hodně, ale u mne jako hudebníka, který k tomuto tělesu od mládí vzhlížel, radost převládá. Úkolů v řízení bude spousta. Prvním bylo zajistit orchestru šéfdirigenta, což se podařilo. Následovat bude stanovení umělecké strategie, alespoň na tři až čtyři roky. Orchestr tak bude vědět, jaký typ umělců s ním bude spolupracovat a kde, což se pochopitelně týká i repertoáru.“

David Mareček dále připustil, že přijít musí i reforma orchestru. „Ale musí to být změna velmi konsensuální, protože se jedná o příspěvkovou organizaci, kterou neovlivňuje jenom zřizovatel nebo ředitel, ale i umělecké složky orchestru. Navíc jakékoli změny se zde neprosadí násilím, ale musí nastat pochopení i u lidí, kterých se to bude týkat. Důležitý úkol bude také vytvořit nový mediální obraz tělesa. Jde mi o to, aby ČF měla svoje vysoké zahraniční renomé, ale zároveň byla i národním orchestrem,“ dodal ředitel.

Jako zásadní krok pro zlepšení celé situace v ČF vidí odborná veřejnost získání nového šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka. S tím se ztotožňuje i Mareček, který prozradil: „Při vyjednávání s Bělohlávkem aktivní roli sehrálo ministerstvo kultury. Bělohlávek ocenil, že se například poprvé osobně sešel s ministrem, kdy vycítil osobní vklad ministra. On byl rozhodnutý vrátit se pracovně do ČR, ale jednání nebyla snadná, zvláště z důvodů, že dirigent jeho formátu má řadu kvalitních pracovních nabídek. Musel zvažovat mnoho kritérií, jedním z těch rozhodujících jistě bylo, že snaha ho získat byla upřímná a že to není přání jednotlivce, ale opravdu České republiky.“

David Mareček:

„Managementu se budu věnovat cele a bez hořkosti z toho, že jsem kvůli tomu opustil koncertní vystupování.“

David Mareček výběr šéfdirigenta osobně přivítal i proto, že jak prozradil, věnovat se jenom provozu, by ho moc nebavilo. Při konzultacích o směřování orchestru s Bělohlávkem našli prý mnoho článků, u kterých se sejdou jako partneři. Především však jeho přínos vidí v tom, že vnese do České filharmonie klid a systematickou práci.