Recenze: Špatná ženská

Bulvární komedii amerického autora Rogera O. Hirsona Špatná ženská uvádí pražské Divadlo v Řeznické. Listopadovou premiérou se na prkna této studiové scény po téměř třiceti letech vrátila režisérka Lucie Bělohradská. Ta zde kdysi začínala právě s Davidem Matáskem a inscenovala tituly Zpráva pro pána, kterému nemá kdo psát nebo Kdo se skrývá za zdí. Nyní spolupracovala s Davidem Matáskem a Ilonou Svobodovou a nutno říci, že vybraná herecká dvojice typově dobře funguje.

Polopatická kulisa šedého zdiva, stůl, dvě židle, věšák a obhájcova aktovka, do níž se hodně vejde. David Matásek - coby fešný právník a perfekcionista - přichází za ženou ve vyšetřovací vazbě. Mezi sarkastickou obžalovanou a agilním obhájcem vzniká zvláštní pouto. Žena ho přiměje, aby přinesl šunku a oblíbené víno, v návštěvní místnosti spolu hodují, dojde i na zpěv a harmoniku. Společná večeře vytvoří intimní atmosféru bez ohledu na strohé stěny věznice.

Ilona Svobodová, tvrdá vražedkyně i vtipná temperamentní koketa, dosáhne svého. Během návštěv zaujatě vypráví a okouzlený obhájce hledá polehčující okolnosti kriminálních činů, které má jeho klientka na svědomí. Vrcholným okamžikem první části inscenace je moment, kdy se hrdinka dokonale vžije do situace, v níž zabila…

Sličná slečna od vedle

„Jednoho krásného dne bude nejméně deset let pozdě,“ zazní z jeviště a většina přítomných v sále se zamyšleně pousměje. „Nechápu, jak jsem mohl zůstat tak dlouho,“ diví se rozčílený manžel. „Na něco jsem tě potřebovala,“ svěřuje se jeho žena. Krize středního věku vrcholí a tonoucí se chytají vlastních vzpomínek. Hru (v překladu Marie Horské) činí zábavnou kontrast prvního a druhého dějství, převleky (kostýmy Katarína Hollá) a vypointované dialogy. Ostatně jejich autorem je mistr situační komedie, zkušený filmový, muzikálový i televizní scenárista. Roger O. Hirson získal v šedesátých a sedmdesátých letech dvě nominace na Tony Award Broadway za muzikálové scénáře. Špatná ženská vznikla v roce 1971 a režisérka Lucie Bělohradská ji pojala jako „dobovku“, což ilustruje i výběr hudby Jana Matáska. Jedinou úpravou, kterou hra prošla, bylo zkrácení textu.

„S Davidem Matáskem jsme tehdy začínali odvážnou avantgardou a dnes se sem vracíme komedií v retro stylu. Nabídku Divadla v Řeznické kus režírovat jsem přijala s velkou chutí, neb jsem tento žánr nikdy nedělala. Herci si během jednoho večera zahrají několik různých typů a zároveň je za veškerými hrami a manželskými šarádami ukryto docela zásadní téma: jak s někým prožít celý život a ustát dlouholetý vztah. Přes nadsázku a komediální stylizaci hra toto vážné téma má, což bylo pro mě důležité,“ uvedla Lucie Bělohradská.

Výkony herců jsou vyvážené, hravý souboj kdo s koho nakonec nedopadne dobře ani pro jedno pohlaví. Realita, nebo sugesce? Žijeme spolu v návštěvní místnosti vazební věznice? Zájem diváků o téma a herecké obsazení mluví za vše, takže si na reprízy Špatné ženské rezervujte místa včas. Nejbližší představení jsou 6. a 19. března, vždy od 19:30 hodin.