Recenze: Temný večírek s White Lies

Trojice mladíků z britské kytarovky White Lies se teď má docela dobře. Po jejich debutové desce veřejnost chňapla jako hladový po sekané, chválou nešetřili dokonce ani kritici. Fandové i odborníci kolem nich vybudovali obrovskou zeď popularity, tudíž s druhou deskou to šlo jako po másle. Od té doby cestují pánové po světě a šíří své milosrdné lži k těm, kteří je chtějí slyšet. Lucerna Music Bar o ně stála natolik, že úspěšně vyprodala lístky a napěchovala klub půlkou Prahy. Podle všeho snad prodala víc lístků, než byla schopná pojmout. Je ale humbuk kolem „nových“ Londýňanů oprávněný? Jak se jim vydařila jejich první zastávka v České republice se dočtete níže…

Dlouho se nedělo, aby se řada na koncert do LMB táhla skrz pasáž až ven na tramvajovou refýž. Při pomyšlení, jaký nával je čeká dole v sále, se příchozí zapotili ještě dřív než vešli. První support ale nastoupil na scénu fronta nefronta. Na programu toho bylo hodně, tak načpak se zdržovat? Transfers ze slunné Kalifornie sloužili čistě jako kulisa. Skalní fandové White Lies se už i tehdy nahrnuli pod pódium, aby zabrali místa v prvních řadách. Podstatně větší úspěch u nich zaznamenali druzí předskokané Crocodiles. Téměř rachitický zpěvák možná českému publiku připomínal vzhledem i hlasem frontmana populárních Charlie Straight, Alberta. Za mikrofonem sebou škubal nebo šmajdal nohama, což byla docela zábava.

Když o půl jedenácté ze zákulisí vypochodovali na scénu v černých oblecích headlineři White Lies, spatřili pod sebou neproniknutelný les rukou a přetékající balkony. Opozdilci ještě stáli u šaten, ale těžko říct, jestli se někam vešli a zdali z koncertu něco měli. V pohřebních oblecích vypadali jinak asi dvaadvacetiletí kluci na třicátníky, vše ještě umocnil jejich vážný výraz ve tváři. Světle modré košile externího klávesisty a kytaristy utvářely ve tmě jediné světlé body.

White Lies vykouzlili podivně potemnělou atmosféru. Inu ono není divu, když se jejich texty točí okolo smrti a podobných věcí. Pětice se snažila dát všem obdivným komentářům ze stran fandů i kritiků za pravdu. Většina je zastáncem názorů, že White Lies jsou něco neobvyklého. Jenže o jejich melodické a instrumentální složce by se tato tvrzení dala snadno vyvrátit. Vždyť už jen neúnavné přirovnávání k Joy Division, Interpolu nebo Duran Duran svědčí o tom, že Britové nepřišli s ničím, co už by tu předtím v nějaké podobě nebylo. Hudebně se zkrátka nejedná o nic výjimečného.

Jejich veliká zbraň jsou výše zmíněné texty. Textař Charles Cave nevyužívá otřepaných, prvoplánových rýmovaček typu „outside/inside“ nebo „want you/love you“. Jeho řádky jsou víc propracovanější, poetičtější a kolikrát i zábavné. Závislost na textech v Lucerně potvrdilo i mnoho lidí, kteří otevírali pusu a bezchybně si pobrukovali text společně s McVeighem. Lídrův hluboký zpěv skvěle dokresloval melancholickou tvorbu, jakou on a jeho dlouholetí kamarádi produkují.

Všichni členové kapely se omezili na skromný projev vůči publiku. Frontman pronesl za celou hodinu a půl sotva tři věty. Ty zněly navíc tak, jakoby je odpapouškoval v každém městě, ale rozhodně byla jeho rezervovanost lepší, než kdyby sál nadšeně vybízel do vytleskávání a hvízdání. To by se beztak k celé image ani nehodilo a působilo by to jako pěst na oko. Přesně tak ale působila večeře na tácku, kterou štáb donesl uprostřed setu jednomu z klávesistů. Z dálky to vypadalo na fazole s chlebem. Kdy si ale organizátoři představovali, že bude mít muzikant čas na to vzít si vidličku a pustit se do jídla? Jejich bláhovost jim naštěstí došla, načež talíř o pár chvil později zmizel.

Pánové byli elegantní, Prahu uspokojili a většina jen kroutila hlavou nad tím, jak může někdo složit tak dokonalou muziku. White Lies jsou záležitostí, kterou si neoblíbíte po dvou posleších, musíte jim dát čas. Nicméně oproti velkému haló, jež okolo nich panuje, je formace trošku přeceňovaná. S jejich talentem nemám obavy o jejich budoucnost, avšak s chválami o výjimečné kapele bychom se měli zpola držet nohama na zemi.

• White Lies v LMB autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2380/237907.jpg
  • White Lies ve vyprodané LMB autor: Kristina Bílá, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2380/237908.jpg
  • White Lies před vyprodaným sálem Lucerna Music Baru autor: Kristina Bílá, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2380/237903.jpg