Králova řeč je velkolepé intimní drama

Praha – Čeští filmoví diváci mají možnost konečně vidět Oscary ověnčený film Králova řeč. Snímek, který na základě skutečné situace rozehrává drama o zodpovědnosti, předsudcích a potřebě důvěry nejen v přátelství, ale především v sama sebe, si významná ocenění vskutku zaslouží. Scenárista David Seidler spolu s režisérem Tomem Hooperem úspornými prostředky vyprávějí intimní příběh člověka s dalekosáhlým přesahem.

Historické pozadí příběhu:

Anglický král Jiří V. (Michael Gambon) umírá. Na jeho místo nastupuje dle tradice jeho starší syn, který ovšem jako král Eduard VIII. (Guy Pearce) abdikuje, a to kvůli svému vztahu s dvakrát rozvedenou Američankou Wallis Simsonovou (Eve Best). Schyluje se k tomu, že mladší syn Bertie (Colin Firth), který celý život trpí vadou řeči a z toho plynoucími frustracemi, bude muset za svého bratra nastoupit na trůn. Země stojí na prahu 2. světové války a zoufale potřebuje silného vůdce, kterým ovšem koktavý člověk absolutně není. Proto Bertieho žena Alžběta (Helena Bonham Carter), budoucí královna matka, domluví svému muži setkání s terapeutem řeči Lionelem Loguem (Geoffrey Rush).

Dalo by se předpokládat, že na základě těchto historických faktů, vznikne velkolepá filmová freska, ale opak je pravdou. Režisér s herci vytvořili komorní drama. Ovšem díky úsporným prostředkům a dokonalým hereckým výkonům film získává na napětí, které nepozorovaně vtáhne diváka a až do konce filmu nepustí. Ačkoli vše dramatické se odehrává kdesi pod povrchem, přesto jsme svědky heroického výkonu jedince. V tomto směru je nutné vyzdvihnout výborný scénář, ve kterém autor dokázal vybudovat výmluvné situace, kde se postavy dostávají do skrytých, ale o to více dramatických konfrontací. Je zde postaven proti sobě aristokrat a totální plebejec, protokol proti životu, zodpovědnost proti smyslnosti a svobodě – a to vše je zprostředkováno přes herecké výkony.

Konfrontace jako prostředek pro sdělení

Obsadit do titulní role Colina Firtha byl vskutku mistrovský kousek. Tento herec vždy působil trochu tajemně, jako kdyby ještě cosi schovával, ať už hrál v romancích či komediích. Jeho Bertie je člověk totálně uzavřený, spoutaný konvencemi a trpící všemožnými úzkostmi, které se jen stěží dostávají na povrch, ale když se tak stane, je to silné a působivé, přesto (nebo právě proto), že jen zřídkakdy zvýší hlas, vždy se kontroluje a nenechá se strhnout emocemi. V jeho pojetí a charakteristice postavy se před divákem nenápadně odkrývají pečlivě skrývané problémy související s výlučným postavením osob u anglického dvora.

Samozřejmě, že takovéto niterné herectví si žádá protihráče, kterým je rovněž skvostný Geoffrey Rush. Jeho logoped má přes veškerou živočišnost svou důstojnost, není to podivín ani excentrik. Rush divákovi předkládá člověka moudrého, nezatíženého žádnými konvencemi, svobodného a otevřeného, který ví, že pokud by se ohnul a slevil ze svých zásad, stane se průměrným a k ničemu. Jeho učitel řeči je vlastně obrazem výborného psychologa, který, ač bez vzdělání, umí nahlédnout do svazujícího nitra svých klientů.

Právě kontrast mezi těmito postavami vytváří drama, které už ostatní postavy, byť rovněž výborně zvládnuté (což platí především o Alžbětě v podání Heleny Bonham Carter), už jen doplňují.

COLIN FIRTH – Tento britský, původně klasický divadelní herec v roce 2010 získal cenu BAFTA za roli ve filmu Toma Forda Single Man. Kromě toho byl nominovaný na Oscara, Zlatý glóbus a Screen Actors Guild Award a mnoho dalších cen za roli George Falconera. Získal také jednu z hlavních rolí v trháku Mamma Mia!, muzikálu s písněmi skupiny ABBA, kde si hlavní roli zahrála Meryl Streep.

V roce 2004 Firth zářil v hitu Bridget Jones: S rozumem v koncích. Firth si roli Marka Darcyho zopakoval poté, co ji ztvárnil v prvním díle Deník Bridget Jonesové. V roce 2003 jsme ho mohli vidět ve vánočním hitu Láska nebeská, který napsal a natočil Richard Curtis. V době uvedení překonal snímek rekord v „box office“ prvního víkendu jako nejúspěšnější britská komedie všech dob v Británii a Irsku. Firthovou nejznámější televizní rolí je pan Darcy ze slavné adaptace románu Pýcha a předsudek.

GEOFFREY RUSH

Držitel cen AFI, Oscar, BAFTA a Zlatý glóbus, je jedním z nejuznávanějších australských herců. Jeho kariéra zahrnuje více než 70 divadelních představení a více než 20 celovečerních filmů.

Za roli pianisty Davida Helfgotta ve snímku Záře získal Oscara pro nejlepšího herce plus mnoho dalších ocenění. Za roli Henslowea v Zamilovaném Shakespearovi byl na cenu akademie nominován. V dramatu Královna Alžběta ztvárnil Walsinghama, což mu přineslo nominaci na ocenění BAFTA.

Na Oscara a Zlatý glóbus byl dále nominovaný za roli markýze de Sade v dramatu Quiils – perem markýze de Sade. Ztvárnění Petera Sellerse v biografii HBO Život a smrt Petera Sellerse mu vyneslo ceny SAG, Zlatý glóbus a Emmy.

HELENA BONHAM CARTER

Tato britská herečeka uplatnila svůj talent v mnoha různorodých filmech, jako například ve Fincherově provokativním Klubu hráčů, Burtonově Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street, za což obdržela nominaci na Zlatý glóbus nebo černé komedii Davida Atkinse Novocaine.

TOM HOOPER – režisér

Jeho seriál John Adams, s Paulem Giamattim a Laurou Linney, získal čtyři Zlaté glóby a třináct ocenění Emmy, což je největší počet těchto cen, jaké kdy získal program v jednom roce v americké televizní historii. Další televizní film Lord Longford získal čtyři Zlaté glóby. Hooper získal cenu Emmy za režii snímku Královna Alžběta s Helen Mirren a Jeremy Ironsem v hlavních rolích. Televizní film získal tři Zlaté glóby a devět ocenění Emmy.

Králova řeč: Scénář: David Seidler, Režie: Tom Hooper, Kamera: Danny Cohen, Hudba: Alexandre Desplat. Hrají: Colin Firth, Geoffrey Rush, Helena Bonham Carter, Guy Pearce, Jennifer Ehle, Derek Jacobi, Michael Gambon, Timothy Spall, Anthony Andrews.