Ústecký Revizor se podobá dnešní době

Ústí nad Labem – Úplatky, protekce a korupce nejsou jen nešvary dneška, Nikolaj Vasiljevič Gogol o nich napsal hru Revizor už v roce 1836. Jedno z nejslavnějších dramatických děl ruské klasiky připravilo v premiéře Činoherní studio v Ústí nad Labem. Režisér Alexandr Minajev z textu nemusel prý škrtnout jediné slovo. Nezměnilo se vůbec nic, říká. Příběh proto posunul časově na začátek devadesátých let. Revizor se strašně podobá dnešní době a jejímu duchu. Je stejně krutý a krvelačný. Prázdný a zároveň má objem. A co je nejdůležitější: je stejně směšný a křehký jako život sám, tvrdí Minajev.

Revizor je po Klubu rváčů, který se s úspěchem hraje už téměř tři roky, dalším kritickým textem dnešní doby a společnosti, po němž Činoherní studio sáhlo. Revizora divadlo podle tvůrců zařazuje na repertoár, když všechny ostatní boje s vrchností, tedy s naší politickou špičkou, selhávají. Když má člověk pocit marasmu z toho, jací lidé rozhodují o směřování jeho země.

Revizor umožňuje částečně si ulevit smíchem skrze slzy z pocitu tohoto marasmu, když si uvědomíme, jak málo můžeme ovlivňovat a kultivovat naší vrchnost, a snad nám k tomu ještě dává pocit, že v tom nejsme sami, píše o představení Činoherní studio.

Reportáž Jiřího Svobody (zdroj: ČT24)

Ke spolupráci na inscenaci Gogolovy hry si přizvalo režiséra ruského původu Alexandra Minajeva, který se stejným týmem nedávno uvedl v pražském Divadle v Celetné Dostojevského Běsy. Gogolovu „protikorupční“ komedii zasadil do počátku 90. let, do období raného kapitalismu. „Kdy se začaly rodit struktury mafiánské rodiny a korupce a začaly budovat svoje pilíře ve společnosti,“ vysvětlil.

Příběh o notorickém povaleči Chlestakovi, který z lidí vyláká velké peníze a ve správné chvíli zmizí, je jak vystřižený z novinových článků o současných tunelářích. V Činoherním studiu hrají Revizora jako temnou grotesku o tom, že žádný protikorupční zákon nic nezmůže, pokud společnost funguje na pokřivené morálce „kamárádčofství“. „Text Revizora je rozhodně bezútěšný,“ domnívá se představitel Chlestakova Jan Plouhar. „Postava hejtmana na konci hry říká: 'Čemu se smějete? Sami sobě se smějete.' A to je platné v jakékoli době, kdy se Revizor uvádí.“

Zatím nejslavnější českou inscenací Gogolovy hry je nastudování režiséra Jana Kačera v pražském Činoherním klubu z konce šedesátých let. Mezi výrazné inscenace patřila i ta, kterou v roce 1995 vytvořil Petr Lébl v pražském Divadle Na zábradlí.

Činoherní studio uvede Revizora v premiéře 11. března. Reprízy plánuje ještě na 12. a 22. března. Do pražského Divadla v Celetné režisér Minajev Revizora přiveze 24. března, další dvě reprízy divadlo odehraje v dubnu.

  • Alexandr Minajev zdroj: Činoherní studio Ústí nad Labem http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2386/238556.jpg
  • Jan Plouhar zdroj: Činoherní studio Ústí nad Labem http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2386/238553.jpg