Recenze: Všemocný

Byl švorc, měl depku, byl slepý. Ale teď prohléd'! Chytrá droga NZT 48 z něj přes noc udělala Einsteina a pak mu vrazila kudlu do zad. Na počátku tohoto příběhu vypadá Eddie Moora jako totální looser a ošoupaný bezdomovec, který by mohl být případně i spisovatelem (nebo naopak, což vyjde prakticky nastejno). Na konci se bude možná připravovat ke kandidatuře na prezidenta Spojených států amerických. Jestli ovšem přežije? A to je otázka, na kterou mu ani jeho nadupané, čtyřmístné IQ nedá jednoznačnou odpověď.

Je ve skluzu s knihou (rozuměj nemá ani slovo), právě ho opustila přítelkyně Lindy (rozuměj už nechtěla být dál jen jeho kreditkou) a on je na dně, kterým se dál propadá, protože už nemá sílu se někam odrazit. Být na dně je ale ve filmových příbězích (s výjimkou skandinávských existenciálních dramat a většiny pasažérů z Titaniku) vcelku dobrá výchozí pozice. Jste totiž v situaci, kdy už to nemůže být o mnoho horší a do které vás scenárista šoupne hlavně proto, aby se vzápětí mohlo něco zásadního stát (o něco zakopnete, s někým se potkáte, někdo vám zaklepe dveře a tak…). Takže žádné obavy. Stačí jen trpělivě hnípat doma, posedávat v putyce nebo se jen tak poflakovat po ulici a čekat, až to přijde. Vemte jed na to, že se dočkáte!

A tak nikoho nemůže překvapit, že potácející se troska Eddie vrazí jednoho dne na ulici (úplnou náhodou) do bývalého švagra Vernona, kdysi drogového dealera, který to dotáhl až na poradce jedné farmaceutické firmy (což potvrzuje pravidlo, že poctivé řemeslo má opravdu zlaté dno). Slovo dalo slovo a na stole leží nenápadná pilulka, chytrá droga NZT 48, se kterou Vernon momentálně kšeftuje, grátisák pro Eddieho za nějakých osm set babek, který nakopne ubohých dvacet procent standardně makajícího mozku tak, že se vám rozsvítí v hlavě, která přepne výkon na plných sto. Jen si představte, co to udělá při učení se cizím jazykům, hře na hudební nástroje, ale hlavně jak to s vámi zamává při vydělávání peněz na burze a balení holek. Dealer je sice zjevně nedůvěryhodný a droga evidentně neotestovaná, ale co jiného ubožákovi, který je na dně, zbývá - než polknout.

A zadělat si na problémy, kde sehnat další (když to Vernon odskáče, což se dalo čekat) a jak se vyrovnat s nežádoucími účinky, megapodnikatelským žralokem Van Loonem a sadistickým vidlákem Gennadym. Tenhle úchyl vlastní interesantní sadu mučicích nástrojů a rád těm, co ho fakt naštvou, stahuje kůži z poloviny těla, kterou jim posléze přetáhne přes hlavu a udělá uzel, aby se ve finále této krvavé seance (kde celou dobu seděli protekčně v první řadě) konečně úlevně udusili. To jsou neradostné vyhlídky a je třeba vykoumat, jak se jim vyhnout. Naštěstí droga zabírá více u toho, kdo už alespoň trochu chytrý je. A Eddie rozhodně není žádné pako (i když tak někdy vypadá).

Těžko říci, jak dlouho ještě bude režisér Neil Burger (Iluzionista) veden v kategorii nadějný příslib, přičemž Všemocný ho v rámci tohoto rangu nijak zvlášť neposunuje ani dovnitř ani ven. Je to v docela svižném tempu natočený, solidní high-tech thriller, se silnou a dynamickou vizuální složkou s vychytanými detaily (rentgenový záběr prvního polknutí drogy či barevné tónování, související s proměnami Eddieho postavy) a místy brutální situační dramaturgií (popíjení drogou obohacené krve mrtvého). Šestatřicetiletý rodák z Philadelphie Bradley Cooper (Pařba v Las Vegas) jde za svojí hereckou kariérou nenápadně a vytrvale. Do první hollywoodské ligy ale teprve směřuje a jeho dvoupolohový (umolousaný a elegantní) Eddie není zrovna dvakrát příjemná postava, která mu popularitu zřejmě závratně nezvedne.

„Marketingovou“ hvězdou filmu je ale nepochybně Robert De Niro, kvůli kterému se přepisoval scénář a zvětšoval prostor pro jeho robustní figuru drsného magnáta Van Loona, jenž se (mylně) domnívá, že bez něj nemůže existovat žádný scénář. Hlavní ženský part v tomhle povýtce pánském filmu byl svěřen sympatické Abbie Cornishové, která toho ale kromě odbíhání a přibíhání k Eddiemu a útočné práci s malou holčičkou a bruslí moc dalšího nepředvede. Z druhého sledu pak tvrdí thrillerovou muziku násilnický magor Andrew Howard, jehož záporák Gennady z en face ani z profilu nezapře své ruské kořeny.

Kdo by do toho nešel – kdo by se nechtěl stát Všemocným? Když máte po ruce správný prášek, je to brnkačka. Stát se jím je snadné, ale přežít je problém. Navzdory tomu, kdyby vám důvěryhodný dealer nabídl za slušné peníze tuhle vstupenku do chytrého „ráje“, neříkejte, že byste… Možná právě takové otázky se v nás snaží Všemocný vyvolat. Abychom si dokázali včas odpovědět. Abychom mu nepodlehli a nenásledovali ho, abychom s ním zatočili, kdyby se nám připletl pod nohy – a dál jeli na svých poctivě odmakaných, nedokonalých (ale našich) dvacet procent.

LIMITLESS: USA 2011, 115 min. Režie: Neil Burger, scénář: Alan Glynn, Leslie Dixon. Hrají: Bradley Cooper (Eddie Morra), Robert De Niro (Carl Van Loon), Abbie Cornishová (Lindy), Andrew Howard (Gennady).

• Všemocný zdroj: Hollywood Classic Entertainment http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2420/241962.jpg
  • Všemocný zdroj: Hollywood Classic Entertainment http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2420/241972.jpg
  • Všemocný zdroj: Hollywood Classic Entertainment http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2420/241967.jpg