Rent an Art

Praha - V Česku startuje unikátní projekt Art Banka, která pronajímá výtvarná díla současných mladých umělců. Momentálně nabízí víc než 200 děl, první z nich mají zamířit do firem a veřejných institucí, brzy by se mělo dostat i na zájemce z řad veřejnosti. Československé výtvarné školy absolvuje ročně přes 150 umělců, ale u tvorby jich zůstane jenom asi desetina, víc se jich neprosadí a neuživí. Projekt je inspirovaný podobnými aktivitami v USA, Kanadě a Austrálii.

„My jsme se rozhodli tříkolově plošně vybrat 30 nejlepších děl především z řad absolventů uměleckých škol. Od nich nakoupit třeba 3 - 4 kusy a ta díla dál pronajímat. Slibujeme si od toho, že by lidé, při návštěvě dejme tomu České pošty, kde by díla byla umístěna, zjistili, jaká je úžasná škála českého umění, že to není jenom malba, ale i skulptura, video, fotografie atd.,“ přiblížil projekt Petr Šec z galerie Dvorak Sec Contemporary, která Art Banku provozuje.

Do prvního kola výběru doporučují autory pedagogové škol. Mezi nimi nechybí Jiří David, Jiří Černický nebo děkan brněnské FaVU Milan Houser. Z jejich portfolií vybírá nezávislá komise kritiků a kurátorů, v jejímž čele stojí šéfkurátor Galerie hlavního města Prahy Karel Srp. Komise, tzv. rada autorit, má šest členů a jsou v ní zastoupeni představitelé státních institucí, vysokých škol i kurátoři z nezávislé scény. Poslední kolo tvoří jednání umělců a představitelů Art Banky.

„Je to jiný způsob fungování uměleckého díla. Bude to velký prubířský kámen pro jednotlivé autory, protože díla by měla být pořád na očích veřejnosti,“ upozorňuje vedoucí kurátorské komise Art Banky Karel Srp.

Cena pronájmu jednotlivých výtvarných děl se má pohybovat od 4 do 10 tisíc korun za rok. Z takto získaných prostředků má Art Banka nakupovat další výtvarná díla nejslibnějších československých výtvarných umělců. Čerstvý umělecký vítr má provětrat usedlé prostory veřejných institucí a z firem odvát nevkusnou kalendářovou výzdobu.

Art Banka může v českém prostředí způsobit revoluci, protože může pomoci rozhýbat trh se současným výtvarným uměním a zároveň může změnit i to nejpodstatnější – přístup české veřejnosti k umění.