Česká choreografie hledá moderní výraz

Praha - Nová scéna Národního divadla uvedla premiéru tanečního představení, které pod názvem Večer českých choreografů připravil Bohemia Balet – soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy. Úvod večera patřil Triu g moll Bedřicha Smetany v choreografii významného českého choreografa Pavla Šmoka a obnovené premiéře Dvořákovy České suity D dur op. 39 v choreografii Kateřiny Dedkové, která pohybově ztvárnila dílo jako svou absolventskou práci v roce 1991. Mladá talentovaná choreografka Sylva Nečasová – absolventka Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, členka baletu ND v Praze, vytvořila pro Bohemia Balet původní balet nazvaný Triangl.

Kateřina Dedková se na základě spolupráce při studiu duetu Musica Slovaca / Zelenka, Šmok/ a spolupráce při uvedení Smetanova Tria g moll /Pavel Šmok/ rozhodla svou původní choreografii upravit tak, aby umožnila mladým talentovaným interpretům projevit všestranné taneční a výrazové schopnosti. Podobně jako hudba je i choreografie stylizací lidových tanečních forem.

Oproti ní se Sylva Nečasová inspirovala hudební tvorbou francouzského pianisty Maxence Cyrina, který ve svém akustickém albu nazvaném Modern Rapsodies převedl několik elektronických skladeb do tradičního notového zápisu a přehrál je na piano. Tak jako se pianista dostal od klasické hudby přes elektronické skladby k čisté hudbě, stejně tak se snaží choreografka najít čistý pohyb v tanci.

Reportáž Terezy Radvákové (zdroj: ČT24)

Na závěr večera byla uvedena v české premiéře kompozice dvou choreografů, taktéž absolventů Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, s názvem Deka pod dekou. Tomáš Rychetský a Viktor Konvalinka si svou originální tvorbou získali renomé i divácký ohlas doma i v zahraničí. Jejich soubor v rámci večera předvedl balet inspirovaný hudební tvorbou Paola Comté Italien café. Autoři choreografie ho charakterizovali slovy – spousta živelného tancování, nadsázky, her a kavárenské atmosféry 20. – 30. let minulého století. „Moderní tanečník jednadvacátého století by měl ovládat veškerou techniku, i to je úkol Bohemia Baletu,“ uvedl ředitel Bohemia Baletu Jaroslav Slavický.

Premiéra byla věnována životnímu jubileu prof. Vladimíra Vašuta.

Další dávka tentokrát nezávislé tvorby současných choreografů se představí na festivalu Česká taneční platforma, která začne příští týden.

Vydáno pod