Symfonie pro bicí

Praha - Nadšeným dlouhým potleskem ocenilo publikum První symfonii pro bicí a velký symfonický orchestr nazvanou Con le campane od současné skladatelky Sylvie Bodorové. Melodické dílo včera večer zaznělo ve světové premiéře ve Smetanově síni Obecního domu, provedl ho Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK pod vedením šéfdirigenta Jiřího Kouta. Symfonie vznikla přímo na objednávku orchestru. Koncert se bude opakovat ve čtvrtek.

Ačkoli divácké řady dnes zůstaly jen zpola zaplněné, hvizd a uznalé podupávání po skončení skladby nedostatek posluchačů zastínily. Dvojité ovace sklidila autorka, která provedení naslouchala v hledišti. Potlesku se dočkalo také pět hráčů na bicí v čele s Luborem Krásou, jež hrály ve skladbě významnou úlohu, i šéfdirigent Kout.

„Mně se ta symfonie líbí. Je sice velice těžká, ale je to pro mě pohled do života,“ uvedl ke skladbě Kout. Spokojena s premiérovým uvedením své symfonie byla i Bodorová. „Pražští symfonikové udělali, co bylo v jejich silách, a pan šéfdirigent vtiskl uvedení zcela ojedinělou atmosféru uvedení,“ domnívá se.

"Chtěla bych oslovit…

… dnešního posluchače a psát o dnešní době, protože symfonií, které vznikly v minulosti, je poměrně hodně, a pokud má cenu psát symfonii dnes, tak by měla hovořit i o našem životě." /Sylvie Bodorová/

Symfonie pojednává podle Bodorové o snech, iluzích, tvrdé realitě života a smrti. Nese prvky protestantského chorálu, balkánské i latinskoamerické hudby. Kupříkladu v melodické druhé větě nazvané Breakdance vychází z pevné metrorytmické osy bicích nástrojů, která je přerušována breaky a riffy orchestru. Výrazně se ve skladbě uplatnily také žestě.

„Bicí nástroje jsou zajímavé tím, že jsou jednak nejstaršími nástroji vůbec, a jednak hovoří hodně o naší současnosti,“ upozorňuje Bodorová. „I se ukázalo z reakce publika, což mě hodně překvapilo, že právě tato část zapůsobila nejvíce. A co mě ještě více potěšilo, bylo, že jsem myslela, že zapůsobí především na mladé posluchače, ale ona zapůsobila i na starší věkovou skupinu.“

Koncert uvedla skladba Manfred od Roberta Schumanna, druhou část vyplnila Symfonie č. 3 zvaná Varhanní od Camilla Saint-Saënse.

Sylvie Bodorová je autorkou dvou oratorií, mnoha koncertantních a orchestrálních skladeb. Loni v říjnu měl ve Spojených státech premiéru její písňový cyklus Jabloňový vlak, který si objednali američtí interpreti - sopranistka Laurie Lashbrooková a klavírista Timothy Cheek. K výročí nástupu Jana Lucemburského na český trůn zkomponovala skladbu Carmina Lucemburgiana na objednávku lucemburské vlády. Pro festival Zlatá Praha 2010 vznikla koncertantní skladba Babadag pro klarinet a smyčce, v níž se vrátila k balkánské hudbě svého cyklu JA RA LAJ a k rumunského folkloru. Skladbu napsala přímo pro klarinetistu Irvina Venyše, jenž byl i jejím prvním interpretem.

Za výrazný úspěch Bodorová považuje uvedení svého houslového koncertu Concerto dei fiori letos v dubnu v Číně. V sólovém partu vystoupí Kenn Wagner, koncertní mistr z Atlantského symfonického orchestru, a Symfonický orchestr Shenzhen bude dirigovat americký dirigent Christopher Zimmerman. Skladatelka dostala také nabídku napsat orchestrální písně pro amerického barytonistu Thomase Hampsona.

  • Zkouška symfonie Sylvie Bodorové autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2433/243298.jpg
  • Jiří Kout při zkoušce symfonie Sylvie Bodorové Con le campane autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2433/243297.jpg
  • Sylvie Bodorová autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2434/243301.jpg
Vydáno pod