Architektura ne jako módní výkřik

Praha – V pražském Paláci Křižík jsou vystaveny projekty dvaceti laureátů mezinárodního ocenění nadace Losuc. Putovní výstava, která procestovala kromě Evropy i jižní Afriku, Ameriku a Asii, je součástí úvodního ročníku mezinárodního diskusního fóra Arkos Forum. Zaměřeno je na otázky trvale udržitelné architektury a udržitelné výstavby, reagující na problematiku stále omezenějších zdrojů naší planety.

Global Award for Sustainable Architecture se uděluje od roku 2007. Nadace Locus oceňuje vždy pět architektů, kteří sdílejí etiku trvale udržitelného rozvoje a kteří v průběhu let vybudovali na Západě i v rozvíjejících se zemích inovativní přístup zohledňující místní prostředí, společnost a diverzitu.

Výstava v Paláci Křižík představuje portréty všech dvaceti laureátů a ukazuje jejich nejvýznamnější tvorbu. Autoři staveb si jsou vědomi omezených zdrojů planety a hledají cesty, jak je nevyčerpat, aniž by se vzdaly kvality stavby a designu. „Ukazujeme například práci otce ekologické architektury, Američana Steva Baera,“ upozorňuje Marie-Hélène Contal z Francouzského institutu architektury. „Jsou to domy postavené v texaské poušti na konci 60. let jako reakce proti tehdejší americké kultuře v duchu generace hippies. Tyto zdánlivě primitivní stavby ale položily základ využívání solární energie, a to jednoduchým použitím prázdných barelů od benzinu.“

Jana Revedin, zakladatelka Ceny pro udržitelnou architekturu: „Trvale udržitelná architektura je koncept, jak stavět pro lidi a s lidmi. A pokus o to, nevidět současnou architekturu jako součást marketingového, modního výkřiku, ale jako vytváření kvalitního životního prostoru.“

Chloe Clair, architektka: Snažíme se zohlednit všechny cykly stavby. Někdy bývají na začátku větší náklady, ale bývají velmi rychle vyváženy tím, že se potom ušetří na energii, na vodě, na dopravě. A zkušenosti ukazují, že trvale udržitelná architektura nemusí být nezbytně dražší, přitom zlepšuje komfort těch, které tyto stavby obývají, a také těch, které je stavějí. Nejde jen o to, že chceme zlepšit architekturu, ale o to, že se snažíme integrovat všechny aspekty stavby a používání staveb v budoucnu. 

Výstava seznamuje s postupy udržitelné výstavby po celém světě - a to nejen s využitím moderních technologií a materiálů, ale i s použitím lokálních zdrojů v jednotlivých zemích. „Koncept trvale udržitelné architektury samozřejmě není nový. Už architekti starého Řecka nebo renesance vytvářely takové stavby. Svět je dnes úplně jiný, žije tu téměř sedm miliard lidí, právě proto je potřeba, abychom změnily své nároky. V tom vidím velký pokrok třeba v asijských zemích nebo v Africe,“ říká Jana Revedin, zakladatelka Ceny pro udržitelnou architekturu.

Expozice představuje například projekt německého architekta Diébéda Francise Kérého, který využil pro stavbu v Africe lateritu, kamene, který vzniká zvětráváním různých hornin v tropech, kde se střídá období sucha a dešťů. „Laterit je v Africe noční můra, ale on ho jako tamního dostupného zdroje využil pro kvalitní stavbu,“ vysvětluje Marie-Hélène Contal.

A přidává ještě jeden příklad, tentokrát z Asie: „Čína je dnes jako urbanistický cyklon. Rychle roste, rychle demoluje. Architekt Wang Shu při stavbě kampusu umělecké školy využil recyklovaný materiál a starou čínskou techniku, kdy stavíte ze starých poničených materiálů a z nepravidelných kusů rekonstruujete zdi.“

Výstava Global Award for Sustainable Architecture bude v Paláci Křižík zpřístupněn do 6. června. Kromě expozice tvořily první ročník fóra Arkos Forum ještě dvě akce: 5. dubna úvodní přednáška architekty Françoise-Hélène Jourdaové a o den později studijní den za účasti evropských odborníků.

  • Global Award for Sustainable Architecture autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2453/245296.jpg
  • Global Award for Sustainable Architecture autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2453/245292.jpg
  • Global Award for Sustainable Architecture autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/25/2453/245295.jpg