Lia Ghilardi: město jako ekosystém

Praha – Do Prahy přijela v těchto dnech mezinárodně uznávaná expertka v oboru kulturního plánování Lia Ghilardi. Postavení celosvětově uznávané osobnosti získala během více než dvaceti let spolupráce s řadou administrativ, urbánních sítí a kulturních organizací při zpracování integrovaných řešení urbánního rozvoje. Pomáhá připravovat projekty kulturního rozvoje předním evropským metropolím, je i členkou poradního týmu londýnského starosty pro oblast kulturního a strategického rozvoje.

Zakladatelka a ředitelka mezinárodní společnosti Noema Research and Planning se specializuje na mapování míst a strategické plánování kultury. Původně urbanistka a socioložka chápe město jako mikroorganismus, ekosystém, který analyzuje z kulturní perspektivy. Touto jedinečnou metodou, jak zkoumat možnosti kulturního vývoje, se snaží najít, čím se takové město kulturně odlišuje a co je pro něj specifické.

Lia Ghilardi použila se svým týmem takovou metodu i v případě české Ostravy, když připravovala její kandidaturu na evropské město kultury: „Zkoumali jsme, jak fungovala historicky. Ostrava má právě velmi zajímavý onen ekosystém, který má několik vrstev. Vyrostla na těžkém průmyslu, což se projevuje ve specifických sociálních vazbách mezi lidmi a projevuje se to i na kultuře. Z britské perspektivy bych to nazvala kulturou dělnické třídy. Ta je v lidech hluboce zakořeněna, cítí silnou vazbu ke svému městu,“ upřesnila Ghilardi.

Rozhovor s Liou Ghilardi (zdroj: ČT24)

Lia Ghilardi

„Sleduji Českou republiku zvenku více než 40 let. Je zde tradice úžasné vizuální kultury – filmu, animace, grafického designu, ale i reklamy, což zakládá skvělé podmínky. A nezapomeňme samozřejmě na divadlo. Takže kulturní bohatství je zde opravdu velké.“

Kromě toho se Ghilardi se svým týmem v souvislosti s Ostravou zabývala otázkou životního prostředí a tím, jak z nevýhody udělat výhodu. Jak přitáhnout do města investory, kteří podnikají v tzv. zelené ekonomice, která by mohla Ostravu ekonomicky rozhýbat. A právě všechny tyto aspekty zahrnuje do svých analýz, do kulturního mapování. To, že Ostrava nakonec nevyhrála, je podle ní možná způsobeno nepříliš atraktivním životním prostředím. I tak ji to ale překvapilo, na Ostravu Ghilardi nahlíží jako na město s velkým potenciálem.

Lia Ghilardi je mimo jiné i kulturní poradkyní londýnského starosty. Největší problém kulturního sektoru tkví podle ní v neustálém obhajování jeho podpory daňovým poplatníkům, kteří se přirozeně ptají, proč by měli financovat kulturu, když chybí nemocnice v jejich sousedství a všude škrtají rozpočty. A co by měla Praha udělat, aby si vydobyla podobnou pozici, jakou má Londýn jako kreativní centrum současnosti? „Měla by se hlavně podívat na sebe zevnitř, co je její bohatství, a nepřebírat řešení zvenku. Měli byste hlavně její potenciál podrobně zmapovat a pak politikům ukázat černé na bílém, máme v Praze takové a takové možnosti. Zkrátka přinést důkazy, to pomáhá,“ nabádá Ghilardi.

Londýnský Tower Bridge
Zdroj: ČT24
Vydáno pod