Bílý stín - svět naruby podle Tona Stana

Praha – Unikátní snímky vystavuje novodobá ikona současné fotografie Tono Stano od 6. května v pražské Galerii Václava Špály. Fotografie, které pořídil velkoplošným fotoaparátem z roku 1870, patřícím neméně slavnému Josefu Sudkovi, jsou vytvořeny technikou negativu, která bílou mění v černou a naopak. Výstava série snímků, na níž Stano pracoval dvacet let, bude ve Špálově galerii k vidění pod názvem Bílý stín do 26. června. Ve velkorysých výstavních prostorách galerie návštěvníci uvidí desítky černobílých snímků bizarních portrétů modelek a modelů, část expozice patří také geometrickým objektům.

Výsledkem techniky negativu je až bizarní efekt. Snímky sice působí dojmem, že jsou po vyvolání ještě upravovány, ale není tomu tak. „Jsou skutečně exponované na jeden záběr. Jde skutečně o primární fotografie,“ potvrdil kurátor výstavy Pavel Lagner.

Do fotoaparátu zakládá Tono Stano místo skleněných negativů fotografický papír a snímky exponuje přímo na něj. Všechny fotografie jsou pak negativní a barvy oproti skutečnosti „naruby“: černá je bílá a bílá černá. K dosažení kýženého výsledku na jeden záběr je nutná pečlivá příprava - Stano musí modelky natírat černou barvou, kreslit jim oči na víčka nebo ucpávat nosní dírky. „Ta technika je proto tak nesmírně zajímavá, protože nějakým způsobem koresponduje se současností,“ domnívá se Stano.

Snímky vystavené ve Špálově galerii vznikaly od roku 1991 až do současnosti. Podnětem pro jejich vznik byly staré fotoaparáty legendárního fotografa Josefa Sudka, které Tono Stano získal díky kunsthistoričce Anně Fárové. „Pozvala mě tehdy do jeho ateliéru na Malé Straně, kde bylo několik Sudkových fotoaparátů asi ještě z devatenáctého století. Bylo Sudkovým přáním, aby i po jeho smrti aparáty dál pracovaly,“ zavzpomínal Stano.

Expozice je unikátní jak svým zpracováním, tak tím, že Tono Stano se v posledních letech veřejného vystavování straní. Ve své tvorbě ho prý nepovažuje za důležité.  „To, že se o Tono Stanovi říká, že se vystavování straní, není pravda. Jen není ochoten vystavovat všude, za všech okolností,“ namítá ale Lagner.

TONO STANO. Rodák ze Zlatých Moravců patřil ke známé skupině slovenských fotografů, kteří počátkem 80. let studovali na pražské FAMU a výrazně ovlivnili českou i slovenskou fotografii. Jeho dílo je zastoupeno v mnoha soukromých i veřejných sbírkách doma i v zahraničí. Například v Národní knihovně v Paříži nebo v Uměleckém institutu v Chicagu.