Recenze: Zbytečná krutost

Čeští filmoví fanoušci mají od 19. května možnost vidět čínský film Zbytečná krutost aneb Žena, pistole a obchod s nudlemi, z čehož druhá část je překlad čínského názvu filmu a první dodala distribuční firma Hollywood Classic Entertainment. Distributoři tak chtěli přímo odkázat na filmovou předlohu stejného názvu bratrů Coenů z roku 1983, kterou čínský režisér opulentních eposů Zhang Yimou přetvořil do stylizované frašky zasazené do pouštního hostince v době starověké Číny. Stejně jako v původním filmu i zde vše začíná plánem manžela na likvidaci jeho záletné ženy.

Původní plán však nečekaně vezme zasvé, neboť lidská chamtivost je stejná po celém světě, a když se navíc setká se lží, zatajováním, přetvářkou a náhodou, je o absurdně kruté situace postaráno. Film může začít.

Je opravdu neuvěřitelné, jak originální poetika mistrů černých komedií Etana a Joela Coenových působí i v totálně jiné stylizaci, tak na hony vzdálené původním reáliím. Zkušený Zhang Yimou převzal Coenovic skládačku absurdních situací a osudových nedorozumění a proměnil ji v další svůj obrazový opus, který přesným načasováním a neuvěřitelnou scenérií až vyráží dech.

Film by mohl být opravdovou lahůdkou pro fajnšmekry, kteří si dokážou vychutnat vypracovanost každého záběru, stylizované herectví, dokonalou práci se zvukem a promyšlenou barevnost jednotlivých obrazů. Režisér mistrně skládá jednotlivé situace v pomalém tempu s logičností a kreativitou. Dalo by se říct přeneseně, že zde je cesta cílem. Nejde ani tak o děj, jako o jeho vyprávění, přesněji o způsob vyprávění.

Absurdní svět bratrů Coenů čínským reáliím sluší. Celek má osobitou atmosféru, která vytváří nehmatatelné napětí při vrstvení jedné komické situace na druhou, a na konci vám zůstane jen zvednuté obočí.

• Zbytečná krutost zdroj: HCE http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2563/256252.jpg
  • Zbytečná krutost zdroj: HCE http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2563/256255.jpg