Now & Wow – fosilní obrazy z módních blogů

Praha – Největším snem nejprogresivnějších fotografů už není dostat se na obálku Vogue. Spíše chtějí oslovit co největší počet lidí prostřednictvím internetu. Nadvládu tištěných médií ve světě módy přebírají po desítkách let, kdy profesionální fotografové snili o publikaci svých prací v prestižních módních časopisech, internetové blogy, které denně navštíví až sto tisíc čtenářů. Nejzajímavější módní bloggery představuje do 9. července pražská Langhans Galerie na výstavě Now & Wow – Znovuzrození módní fotografie.

Expozice představí svěží díla z internetových blogů spolu s fotografiemi mladých autorů, kteří sice tvoří tradičním způsobem, ale vizuálně jsou blízko nejnovějším trendů. Dokumentuje bloggery i mladé fotografy, kteří fotí nejen takzvanou „pouliční módu“, ale také zákulisí přehlídek nebo stylizované fotografie bizarních účastníků večírků v kostýmech.

Obrazy představované na blozích jsou doslova šílené, míchá se v nich pouliční, reportážní, lifestylová i módní fotografie, vytvářejí mladý pohled na moderní svět, ve kterém žijeme. „Magazíny už progresivní módní fotografy netáhnou. Nudí nejen je, ale často i čtenáře. Současná móda a snímky ryzí konzumní kultury jsou dnes hlavně na internetu,“ upozorňuje kurátor výstavy Walter Keller.

Reportáž Petry Schubertové (zdroj: ČT24)

Webové stránky bloggerů jsou podle něj jakýmsi novodobým archeologickým nalezištěm fosilních obrazů, které mají často jen velmi krátký digitální život. „Bloggeři zveřejňují stále nové a nové snímky, ty původní pak postupně ustupují do pozadí,“ vysvětluje Keller. Při přípravách expozice navštívil na 80 blogů a prohlédl desítky tisíc fotek.

Jak velké nadnárodní oděvní firmy, tak i návrhářský průmysl přiznávají, že inspiraci berou především z ulice, tedy z módních blogů. „Spousta módních značek už své marketingové rozpočty dělí a přidává spíše na stranu těchto blogů než na inzertní kampaně do tištěných časopisů,“ potvrdila Lucie Havlásková z Czech Originál Fashion. Autory nejnavštěvovanějších blogů zvou návrháři mnohdy i na fashion weeky.

V duchu moderních technologií pojala galerie i instalaci snímků. Nevystavuje klasicky vyvolané fotografie, ale téměř tři tisíce snímků se střídají na televizních obrazovkách a na rozvěšených tabletech. „Bloggeři nejsou profesionálové, ale používají jen elektronickou formu, která umožní jejich snímky vidět co nejvíce lidem,“ doplnil Keller, proč se rozhodl pro takovou formu prezentace.

„Součástí výstavy je i vzácná módní série z devadesátých let od předchůdců dnešních bloggerů, světově proslulého amerického fotografa švýcarského původu Roberta Franka a německého autora Juergena Tellera,“ upozornil ještě. Snímky obou těchto autorů jsou vystaveny v klasické tištěné podobě.