Recenze: Nezaostřujte, život je jinde

Red Line? Skupina Unfocused a hosté v Písecké bráně - V roce 2008 v manifestu Unfocused napsal v úvodu fotograf Ladislav Hovorka: Svět je plný násilí, krutosti, ostrých hran. Zloby, nenávisti, hlouposti. OBRAZů zloby, krutosti a krve. Vedle toho (a proti tomu) stojí (pohádkový) svět harmonie, tichá hudba, jemné přechody, lesní klid a rachot letních bouří. Poezie proti próze, nutnost proti svobodné volbě, násilí proti přirozenosti. Svět UNFOCUSED:

(A to ještě autor neznal poslední války, převraty v arabském světě, napětí okolo Iránu, lokální nekonečné války v Mexiku, Africe, Afghánistánu, pakistánské příběhy a podobně). Nicméně nabídl určitou cestu – vybuzení lidské fantazie a citu tak, aby účastník onoho těžkého a přitom důležitého vztahu autor-divák byl spolutvůrcem, spoluhráčem, aby do sledování neurčitého promítl vlastní představy, sny, očekávání, snad i nějaké (své) cíle. O to se ostatně svým způsobem snaží většina tvůrců.

Když loňského roku Ladislav Hovorka (absolvent FAMU), Harry Farkas (televizní kameraman Westdeutsche Rundfunk) a manažer Libor Kousal, představili (spolu s hosty) filosofii Unfocused na skupinové „modré“ výstavě Blue Line? v Písecké bráně, mohli jsme jejich snažení považovat za příjemné předletní intermezzo na velmi slušné výtvarné úrovni, ilustrující milou filosofii fotografických tvůrců. Neotřelou, nediktující, řekl bych až veselou.

Ale pozor, tvrdohlavost někdy přináší růže. Stejná skupina, pro tento rok obohacená o Pavla Talicha, Marka Chocholu a Blanku Chocholovou, pozvala diváky na pokračování – opět sledujeme nejrůznější plnění jasného zadání: volné fotografické zpracování nejrůznějšími technikami, poetickou vlnu, která zdánlivě rezignuje na věcné vidění, ale přináší osobité výrazy, které při hlubším pozorování stejně prozradí vnitřní tvůrčí orientaci a zaměření autora. Protože letošní barvou je červená (nebo chcete-li rudá), je vyznění jasně poplatné osobitému tvrdému charakteru signálů, které tato barva obecně přináší a vyvolává. Hovorka opět exceluje se svými akty, které zdůrazňuje vsunutou zářivou linkou, Farkas používá abstrakci až k hraničním polohám a Kousal akcentuje pohyb v jeho nejrůznějších možných významech.

Spoluvystavující autoři přinášejí i tentokrát jiné techniky i další horizont pohledů - například  fotograf Pavel Talich se svými UNFOCUSED snímky vytvářenými camerou obscurou a kontaktně kopírovanými z velkoformátových negativů či František Pudil, známý spíše svými infrafotografiemi krajin.

Postupné odebírání nadbytečných informací z obrazu přináší ovšem i nebezpečí obtížného zařazení prací i celého směřování činnosti skupiny. I přes rozdíly v autorském vidění a tvůrčím přístupu jednotlivých autorů, je zde spojovací zadání možná někdy přece jen obtížené a nesoustředěného diváka matoucí. Přesto však jednoduchá instalace spolu s pečlivě vybranými díly hostů nabízí v krásném prostředí historické Písecké brány dobré téma pro letní kulturní zážitek (i pro hlubší zamyšlení).

Red Line? Unfocused Group – Ladislav Hovorka, Harry Farkas, Libor Kousal a hosté, Písecká brána, Praha-Hradčany, tram.22, stanice Královský letohrádek. Výstava je otevřena do 15.6. denně kromě pondělí 13-19 hod.

Z výstavy Red Line v Písecké bráně
Zdroj: ČT24/UNFOCUSED
Vydáno pod