Recenze: Paul

Stavte se na panáka v baru U Mimozemšťana, rozjeďte se mimozemskou dálnicí kolem zapovězené Oblasti 51 vstříc setkání s téměř naturalizovaným emzákem Paulem, který je pojmenován podle psa a natočen podle Spielberga. Právě zdrhnul „šéfový“, která mu naplánovala pitvu, ale do souhvězdí Andromeda je to kus cesty, a tak si stopnul dva anglické ufology, kteří na tuhle chvíli čekali celý život.

Nedaleko vyschlého jezera Groom Lake v poušti Nevada je zřejmě nejstřeženější armádní základna na světě - Oblast 51, která byla ještě donedávna oficiálními činiteli označována za fikci. Ale přes 3 500 000 akrů nepřístupného území, chráněného kamerami, minami, ostnatým drátem a varovnými nápisy, povolujícími použití smrtící síly (na které není odnikud vidět) a kam vede dálnice 375 (po které dál nikoho nepustí), je dnes již přiznanou realitou. Pojmenovali ji Air Force Flight Test Center, Detachement 3, ale Paul vám jasně dokazuje, že kecy o tom, že je to jen výzkumná základna, kde se testují Stealthy, Blackbirdy a Nighthawky a ve volném čase likviduje nukleární odpad (aby se mohly točit filmy jako Hory mají oči), jsou jen zastírací manévr.

Každý seriózní ufolog vám totiž potvrdí, že jsou tu zkoumána havarovaná mimozemská plavidla, těla (nebo co to mají) emzáků, kteří při katastrofě zemřeli, ale sem tam se vytěžuje i nějaký exemplář, který přežil jako Paul, bez něhož by Steven Spielberg nenatočil E.T. a my nikdy nepoznali agenty Foxe Williama Muldera a Danu Scullyovou. Paul by o tom mohl vyprávět, protože v Oblasti 51 strávil vcelku klidných šedesát let. A potvrdil to i skutečně existující jaderný fyzik Robert Lazar, který tam nějakou dobu pracoval a ledacos z toho vyžvanil na televizní obrazovce, což ho údajně málem stálo kejhák. Jestliže si přesto myslíte, že je to jen součást velkolepé mystifikace pro zblblé ufology, důvěřivou veřejnost a retardované cizí zpravodajské centrály, existence Paula tohle všechno uvádí na pravou míru. Ostatně, aby to nevykecal, vyrazil po jeho stopě tajný agent a lovec meziplanetárních uprchlíků, tvrďák Zoil.

„Hele, vole, občas musíš riskovat“

Grame Willy a Clive Gollings jsou zapálení britští ufologové a fandové komiksové literatury, kteří se nejdříve rozparádili na ulítlém veletrhu Comic-Con v San Diegu a pak vyrazili v omláceném karavanu po mimozemské dálnici navštívit místa, která jsou známá předchozím výskytem UFO. Místní vidláci je sice mají za buzíky, což svobodomyslně přisprostlému emzákovi Paulovi (jemuž nic lidského není cizí) nevádí. Daleko více ho totiž znepokojuje představa, že po letech, kdy byl mentálně vytěžován, už nemá co nabídnout, kromě pitvy svého mozku, jenomže tak daleko jeho sebeobětování pro vědu nesahá. Proto vzal kramle dřív, než ho naloží do lihu, pěkně je tím naštval a rychle naskočil do Grameova a Cliveova karavanu, jakoby vycítil, že tihle empatičtí kluci ho v tom nenechají. A taky že ne!

Na záda jim přitom stále intimněji dýchá vytrvalý stopař Zoil, následován zběsile vytočeným náboženským fanatikem s kulovnicí, jemuž nedopatřením unesli dceru Ruth, která v téhle společnosti zjišťuje, že kromě bible jsou na světě i jiné, docela příjemné věci a z ortodoxní věřící se v historicky krátké době mění v potenciální nymfomanku.

„Lepší je to dělat s přítelem než s cizím úchylem“

Simon Pegg a Nick Frost už spolu (bez jakéhokoli vztahu k výše uvedené citaci z filmu) zažili ledacos. Po té, co proprali zombie filmy (Soumrak mrtvých) a vzdali hold akčnímu formátu (Jednotka příliš rychlého nasazení) změnili žánr i režiséra. Na řadu přišla stará dobrá sci-fi a režiséra Edgara Wrighta vystřídal jeho kolega v profesi i komediálních polohách Greg Mottola, který garantuje slušné tempo i úroveň vizuálních efektů. Paula pojal jako nenáročnou, ale čistě odvedenou poctu sci-fi snímkům, na něž se průběžně přičinlivě odkazuje (takže ti, co mají v žánru odkoukáno, si budou užívat ještě o něco víc než ostatní).

Nicméně Paul rozhodně není určen pouze pro vzdělané sci-fi publikum. Daleko spíše je něco jako E.T. pro dospělé, jež se vydalo na „bezstarostnou jízdu“ žánrem, který laskavě paroduje, glosuje a připomíná a jehož pravidla s respektem dodržuje, čímž se ale stává snadno předpověditelným a poctivě naplňujícím očekávané, což jak se zdá, byl i poměrně nekomplikovaný záměr autorů.

Pod slušně odsýpajícím scénářem o chvále sci-fi a přátelství až za hranice galaxie je tentokrát podepsán nejen Simon Pegg (tak jako v minulých opusech), ale premiérově i Nick Frost. Předtím než to společně poprvé hodili na papír, absolvovali cvičně svoji budoucí filmovou trasu karavanem americkým středozápadem a ledacos z toho, co na ní zažili, v Paulovi zúročili. Zároveň tihle dva sehraní představitelé současné britské komické školy, kteří tu střídají prvotní nesmělou ostýchavost chlapským drivem, tvoří ústřední pozemskou dvojici, doplněnou mimozemšťanem z tvůrčí dílny Double Negative, ozvučeným charakteristickým hlasem populárního amerického komika Setha Rogena. Tahle bytost odjinud dokonale osciluje mezi typickým emzákem a člověkem (jak by za nějakou dobu mohl vypadat v důsledku toho, že mu bude hypertrofovat mozek a atrofovat, bohužel, téměř všechno ostatní). Možná i proto jsou jeho společné akce s reálnými herci tak přirozené a přesvědčivé, že ho za chvíli budete brát jako standardního člena castingu, v němž si drsné cameo odehrála i predátorka „vetřelců“ Sigourney Weaverová.

„Nedávno jsem v tebe přestala věřit“

… řekla Tara ufounovi, který jí kdysi zabil psa, když ho po mnoha létech znovu uviděla. Ale víra se jí rychle vrátila a vy budete mít tendenci se k ní přidat. Neboť Paul je nejen pocta sci-fi žánru, ale také laskavé žertování s mimozemskou civilizací. A všichni, kdo se na natáčení (které se odehrávalo především v Novém Mexiku) podíleli, si ho evidentně užívali, neboť v něm není – v neposlední řadě i díky titulkům Františka Fuky, který se při přepisu oplzlých emzákových hlášek cítí jako ryba ve vodě – místo pro pozemsky blbou náladu. Na druhé straně je zřejmé, že právě díky Františkovým „plnokrevným“ titulkům je stávající přístupnost filmu na samé hranici (snad?) ještě únosného.

Paul je přívětivá a na současné poměry filmové komedie vcelku inteligentní a svěží zábava, která neuráží a nenudí a je založená na neutuchajícím a vyváženém mixu situační a slovní komiky. První kontakt je velká odpovědnost, ale proč ho brát smrtelně vážně a neudělat si z něj dobrou srandu. Hodí se zvlášť v nostalgicky dojímavé chvíli, kdy Paul nezvykle slušně řekne „Díky kluci“, popadne vydřenou Taru a odvede si ji do kosmické lodě, která s nimi odfrčí tam, kde nebude potřebovat ani kartáček na zuby.

Je to spletitá a svižně rozjetá jízda, v níž pravidelně hláškuje emzák sprostý jako dlaždič a blízký jako setkání spřízněného druhu, kterému budete držet palce a přát si, aby v éře současných apokalyptických opusů, jako je Světová invaze nebo Skyline, bylo víc takových „aliens“ jako je on.

PAUL. USA 2011, 104 min., české titulky, od 12 let. Režie: Greg Mottola. Scénář: Nick Frost, Simon Pegg. Kamera: Lawrence Sher. Hudba: David Arnold. Hrají: Simon Pegg (Graeme Willy), Nick Frost (Clive Gollings), Jeffrey Tambor (Adam Shadowchild), Jason Bateman (Zoil), Seth Rogen (Paul – hlas), Sigourney Weaverová (šéfová). V kinech od 9. června 2011.

• Simon Pegg a Nick Frost ve sci-fi komedii Paul zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2628/262778.jpg
  • Paul zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2628/262781.jpg
  • Paul zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2628/262777.jpg