Recenze: Nadějný začátek možného festivalového giganta

Když před dvěma měsíci odřekli Blink 182 (hlavní vějička na většinu potenciálních návštěvníků) účast na Prague City Festivalu, lidé začali ve velkých vlnách vracet lístky. Vypadalo to, že z původně grandiózní akce zbyde jen ubohá show okresního formátu s chabou účastí. Oranizátoři se z celé situace však dokázali vykřesat a všech třináct kapel odehrálo ve čtvrtek na dvou stageích v areálu pražského Výstaviště své sety. Jak tedy dopadl první ročník nového festivalu? Má vůbec šanci se udržet, nebo dokonce konkurovat velkým letním českým festivalům? Níže nabízíme menší reportážní ochutnávku…

Umět uspořádat i malý festival je svým způsobem také umění. Návštěvníci PCF mohli pořadatelům ze srdce poděkovat za dostatek „toi-toiek“ a pitnou tekoucí vodu. Odpadkové koše sice k večeru přetékaly, avšak jejich přítomnost zamezila tomu, aby se plocha změnila v totální kurník. Promotér nepodcenil ani výběr stravy - od tradičního hot dogu přes halušky až po trdelník. Jedinou nepříjemností tak zůstával akorát nedýchatelný vzduch uvnitř Průmyslového paláce, kde se nacházelo druhé pódium.

Irští nacionalisté Flogging Molly dofidlali poslední notu, a tak se většina lidí přesunula za populární anglickou pěticí Hadouken. Jejich rave přestáli jen odvážlivci, ostatní dusno vyhnalo na cikánské Gogol Bordello. „Pověste ho vejš, ať se houpá, pověste ho vejš, ať má dost!“ ozvalo se v půlce setu plynulou češtinou z úst zpěváka Eugena. Obecenstvo od něj jak zcepenělé přijímalo chválu na „Majkla“ Tučného, Olympic či Plastic People of the Universe. Své písně se dočkal i Eugenův guru: český Krteček!

Support Lesbiens mluvili o svých splněných snech a zatímco se jejich příjemný koncert chýlil ke konci, sny některých se měly v příštích chvílích naplnit.

Frak, cylindr ani motýlek nepatří ke standardnímu obleku rockových kapel. Flusanec pod nohy naznačil, že to The Hives se slušností přehánět nebudou. Oprsklý lídr na pódiu vévodil po svém. Během minuty z publika udělal loutky, které by za každý další song vraždily. Kytarista Nicholaus plnil svou roli „slizáka“, tudíž nechyběly vilné pohledy ani hrátky s jazykem. Vystoupení téhle pětice sršelo originalitou, strhlo zkrátka každého fanouška. Skladby naživo nasály šťávu, celé Výstaviště jako zhypnotizované požadovalo další a další songy. Když Švédové řekli své pá, jejich snaha vštípit lidem fakt, že jsou jejich novou nejoblíbenější kapelou, se nesmazatelně vryla do všech myslí. The Hives bohatě vynahradili ztrátu Blink 182 - jednoznačně nejlepší vystoupení festivalu.

Jako smršť se přihnali Skindred a naložili PCF těžkou nálož reggae metalu. Slovíčka „fuck“ lítala vzduchem, avšak od nejtvrdší kapely celého festivalu nikdo ani nic jiného nečekal. Dredatý zpěvák s kloboučkem lítal zběsile po scéně. Skindred si vystoupení naplno užívali, uvolnili se a jejich muziku přijali i příznivci popu. Ideální zahřívačka před 30 Seconds to Mars.

Příjezd alternativců vyvolalo u některých jedinců šílenství. Grandiózní nástup však podrazil hlas Jareda Leta. Jeho hlasivky ten večer měly od doktora nařízený odpočinek, frontman americké kytarovky na odzpívání pražského koncertu přesto trval. Všechna čest. V momentě, kdy Leto pozval fandy ze zadních sektorů pod pódium, strhla se davová hysterie. Zejména u dívek, jež dychtivě přelézaly zábradlí, aby se co nejrychleji prodraly dopředu.

Po hudební stránce nejde 30STM nic vytknout. Vymezený čas však prokládali prostojemi, kdy komunikovali s fanoušky. Po tři čtvrtě hodině, kdy odehráli asi pět věcí a hovory nadále převládaly nad muzikou, se zpěvákovy řeči omrzely. „Hraaaj a nekecej!“ ozvalo se dokonce od nespokojeného fanouška. Finální kousek show byl moment, v němž Leto pozval na stage asi stovku fanoušků. Pro ně jistě doživotní zážitek, což se bohužel o setu 30STM říci nedá - a mohou za to pouze zbytečné mezery, nikoliv muzika.

Na hiphopové House of Pain už moc lidí nevydrželo. Počet fanoušků „vesmírné trojice“ převládal, a navíc spousta návštěvníků spěchala na poslední noční spoje. Legendární skladbu Jump Around si tak mohou pouštět leda z cédéčka.

První ročník Prague City Festivalu se vydařil. Návštěvnost se sice nejspíš očekávala větší, přesto dokázalo početné publikum vytvořit potřebnou atmosféru. S několikadenními letními festivaly se tento pražský nemůže (pochopitelně) srovnávat, pokud však příští rok přijedou avizovaní Blink 182 a další velká jména, má akce našlápnuto na oblíbenou událost roku.

Účinkující Prague City Festivalu: 30 Seconds to Mars, The Hives, House of Pain, Gogol Bordello, Hadouken, Support Lesbiens, Skindred, The Gaslight Anthem, Flogging Molly, Superhiks, Middle Class Rut, Tleskač, Flattus.

  • Gogol Bordello autor: Kristina Bílá, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2667/266607.jpg
  • Gogol Bordello autor: Kristina Bílá, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2667/266608.jpg
  • Flogging Molly autor: Kristina Bílá, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2667/266610.jpg
  • The Hives autor: Kristina Bílá, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2667/266611.jpg
  • 30 Seconds to Mars autor: Kristina Bílá, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2667/266605.jpg
  • Prague City Festival autor: Kristina Bílá, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2667/266613.jpg