Sutnar mezi Venušemi

Praha – S téměř neznámou tvorbou česko-amerického designéra Ladislava Sutnara seznamuje v pražské Galerii Rudolfinum výstava Americké Venuše, která je první samostatnou přehlídkou Sutnarovy americké malby od jeho smrti v roce 1976. Zájemci mohou vidět jeho rozměrné ženské akty malované akrylovými barvami na sololitu, které autor nazýval Venuše a které ve své době zůstaly ve stínu jeho designérského věhlasu i tehdejšího okouzlení pop artem.

Pražská výstava představuje Sutnarova díla ze začátku 60. let s názvy jako Venus/In Central Park, Venus/Provocative, Venus/With the Devil's Eye, Venus/All the Way to USA nebo jenom s prostým označením Venus.

„Motiv ženy je prvkem jenom jeho malířského díla, v designu zdůrazňoval abstraktní geometrické motivy. Žena-Venuše se pro něho stala symbolem srozumitelným pro masového diváka, pro něhož obrazy maloval. Nechtěl být malířem exkluzivním, byl malířem pro masy, jak psal ve svých zápiscích o umění, kterým se také v 60. letech věnoval,“ vysvětlila kurátorka výstavy Iva Knobloch.

Reportáž Terezy Radvákové (zdroj: ČT24)

Joy-Art versus pop art

V roce 1969 vystavil Sutnar Venuše pod utopickým manifestem Joy-Art, jehož vitalismus a humanismus odkazují k ideovým programům raných avantgard 20. let. Záměrně se tak konfrontoval s mladou, mediálně úspěšnou generací malířů zejména pop artu.

„Popartisté vycházeli z prvků komerční vizuální kultury stejně jako Ladislav Sutnar. Jeho Venuše jsou spojeny s pin-up girls z reklamy, ale pop art a Sutnar je používají v úplně jiném významu,“ upozorňuje Knobloch. „Popartisté kritizovali komerční kulturu, Sutnar nikoli. Využil ji ke zvýraznění civilizační utopie, které věřil. Věřil v lepší a šťastnější budoucnost. Joy-Art je vlastně vtipnou parafrází pop artu.“

Malířem ve špatnou dobu

Stejného věhlasu ale zdaleka nedosáhl. Konkurenci mediálně úspěšné generace popartových malířů vidí Iva Knobloch jako jeden z důvodů, proč Sutnarova malířstká tvorba zůstala ve své době bez většího povšimnutí. K malování si prý chodil odpočinout poté, kdy byl v roce 1961 penzionován a rozešel se s designérskou tvorbou.

Sutnar přispěl do dějin produktového a grafického designu mnoha ikonickými díly a to, že byl zapsán jako designér, bylo pro něho jako malíře vlastně překážkou. Zvláště když malovat začal až ve svých 65 letech. „Navíc jeho obrazy byly těžko zařaditelné, těžko se k nim hledal přístup,“ dodává Knobloch.

Věří ale, že dnešní divák k nim svou cestu najde. „Dokážeme snadněji číst bezprostřední obsah, který Sutnar do obrazů vtělil. Neporovnáváme je s tím, co bylo v 60. letech na newyorské scéně dominantí, a dokážeme intenzivně vnímat, co v obrazech je,“ domnívá se.

Sutnarova díla jsou v Galerii Rudolfinum k vidění do 18. září. Výstavu provází vydání monografie Ladislav Sutnar: Americké Venuše (U.S.Venus) a publikace Sutnar v textech.

  • Ladislav Sutnar / Americké Venuše autor: Roman Vondrouš, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2679/267813.jpg
  • Ladislav Sutnar / Americké Venuše zdroj: Galerie Rudolfinum http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2679/267817.jpg
  • Ladislav Sutnar / Americké Venuše autor: Roman Vondrouš, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2679/267814.jpg
  • Ladislav Sutnar / Americké Venuše autor: Roman Vondrouš, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2679/267812.jpg
Vydáno pod