Milada Šubrtová patřila přes čtyřicet let k oporám opery ND

Praha - Dlouholetá sólistka opery Národního divadla a přední česká sopranistka Milada Šubrtová, která v pondělí zemřela ve věku 87 let, působila více než 40 let na scéně Národního divadla. Patřila k pěveckým oporám tamní opery, její repertoár byl mimořádně rozsáhlý, obsáhl role od lyrických a koloraturních partií až k úlohám dramatickým. Za celoživotní mistrovství získala v roce 1999 Cenu Thálie.

Milada Šubrtová, rodačka z Lhoty u Kralovic (24. května 1924), přitom zpěv studovala pouze soukromě u tenoristy Zdeňka Knittla a začínala v ochotnickém divadle. První divadelní angažmá získala v roce 1945, když přijala nabídku do souboru nově vzniklé pražské Opery 5. května. Potkala se zde s řadou vynikajících pěveckých osobností, ale především hned v počátku kariéry dostala možnost velkých rolí - jako například Esmeralda i Mařenka v Prodané nevěstě, Vlčena v Braniborech v Čechách, Frasquita i Micaela v Bizetově Carmen nebo Musetta v Pucciniho Bohémě.

Jelikož v roce 1949 byl soubor Opery 5. května začleněn do souboru Národního divadla, stala se i Šubrtová členkou české první scény. Oslnila svým mimořádným hlasem s rozsahem tří oktáv, který technicky dokonale ovládala, a postupně se vypracovala v jednu z klíčových osobností souboru.

Na Miladu Šubrtovou vzpomíná Helena Havlíková (zdroj: ČT24)

Zpívala Mozartovu Paminu i Donnu Annu, Čajkovského Taťánu, Gounodovu Markétku, Verdiho Lady Macbeth, Pucciniho Musettu, Tosku i Turandot, Wagnerovu Sieglindu a mnohé další. Nejbližší jí však byly role klasického českého repertoáru - Smetanova Jitka, Krasava i Libuše, Fibichova Šárka, Dvořákova Kněžna či Janáčkovy Jenůfa a Emilia Marty (Věc Makropulos).

Její životní rolí se však stala další velká postava české opery - Dvořákova Rusalka. Tu nastudovala v roce 1955 s dirigentem Zdeňkem Chalabalou. Tato její kreace byla pod stejným dirigentským vedením a hvězdným obsazením dalších rolí (Ivo Žídek, Eduard Haken) nahrána na gramofonové desky. Nahrávka se stala legendární a Šubrtová pro mnohé nedostižnou Rusalkou. Podle kritiků Šubrtová v Rusalce naplnila svůj smysl pro citovou bohatost postavy a obdařila ji nejen krásným hlasem velkého tónového rozsahu a nevšední kovové barvy, ale i zjevem.

Milada Šubrtová se rovněž věnovala koncertní činnosti, často nahrávala pro rozhlas a televizi a natočila řadu gramofonových desek. Její hlas zní také ve filmovém zpracování opery Dalibor (Milada) i ve filmové verzi Rusalky.

Vydáno pod