Boris Hybner neztrácí svůj černý humor

Praha – Nejvíce se patrně proslavil rozvíjením němé filmové grotesky například v televizním seriálu Gagman či ve slavném představení Na konci zahrady jménem Hollywood. Mim, herec a režisér Boris Hybner, jedna z nejvýraznějších osobností české pantomimy posledních čtyřiceti let, se narodil 5. srpna 1941.

V posledních letech se Hybner, jenž vede katedru nonverbálního divadla na Hudební fakultě AMU, kterou převzal po svém příteli Ctiboru Turbovi (v roce 2008 byl jmenován profesorem), často objevuje v menších rolích ve filmech. Hrál například ve snímcích Pelíšky, Pupendo, U mě dobrý, Rafťáci, v pohádkách Peklo s princeznou, Čert ví proč či v Bartově animovaném projektu Na půdě aneb Kdo má dneska narozeniny. 

Hybner, jenž získal loni cenu Thálie za celoživotní dílo v oboru pantomimy, nyní s manželkou Lucií vychovává dvě malé děti, syna Maxe a dceru Žofii (z předchozích vztahů má dvě dcery). Děti chce hlavně chránit. „Aby měly vytrvalost a byly připraveny na cokoliv,“ říká mim, jenž překonal závislost na alkoholu i rakovinu. 

Vyškovský rodák Hybner nastoupil hned po maturitě do chemičky v Litvínově, následně pokračoval ve studiích na zemědělské škole a poté na pedagogickém institutu v tehdejším Gottwaldově. Tam založil kabaret Reflektor. Jeho první pantomimické vystoupení na veřejnosti v souboru Ladislava Fialky se odehrálo v Divadle Na zábradlí v roce 1964. 

Měl však jiné představy o vývoji tohoto oboru a záhy odešel. Působil pak v Alhambře a Laterně magice. Osudové bylo jeho setkání s kolegou Ctiborem Turbou, se kterým založil Pantomimu Alfreda Jarryho. Jejich debut Harakiri se v roce 1968 stal revolucí, když na scénu přivedl černý humor.

Od té doby se věnoval komedii. Zaujal jako Al v televizním seriálu Gagman v režii Juraje Herze, ke kterému napsal scénář a za který získal Bronzovou růži z Montreux. S představením Na konci zahrady jménem Hollywood procestoval svět. V rozvíjení odkazu němé grotesky pokračoval úspěšně se souborem Gag, který založil v roce 1976. Obě linie svého stylu propojil třeba v představení Concerto Grosso či Někdo to rád Horror. 

V roce 1990 zřídil soukromé divadlo Studio Gag, které fungovalo šest sezon. Poté Hybner hrál kupříkladu v různých částech světa s ruským klaunem Slávou Poluninem v jeho proslulé Snow Show či se podílel na scénáři filmu o narkomanech Kanárek.