Krajiny i portréty v pardubické galerii

Pardubice - V prostorách Východočeské galerie (VČG) v domě U Jonáše dnes začaly dvě nové výstavy. Expozice Karel Jan Sigmund - malíř Železných hor patří do cyklu Pardubičtí výtvarníci minulého století, výstava Umění portrétu ze sbírky VČG v Pardubicích představí portrétní díla českého umění 19. a 20. století.

Karel Jan Sigmund (1897-1959) patřil k nejvýraznějším osobnostem východočeské výtvarné kultury první poloviny 20. století a zanechal rozsáhlé dílo. Rodák z Mělníka si zvolil za svůj nový domov Heřmanův Městec na Chrudimsku a oblíbil si scenérie Železných hor a Vysočiny. Zajížděl ale i do okolí Humpolce, Ronova nad Doubravou, Hlinska nebo Slaného, jeho obrazy znázorňují také krajiny v Itálii, jižní Francii nebo Chorvatsku. „Prošel zajímavým vývojem, od tvorby v duchu výtvarné generace devadesátých let dospěl po druhé světové válce k umění, kterým osobitě reagoval na podněty umělecké avantgardy počátku 20. století,“ uvedl kurátor výstavy Petr Kmošek.

Umění portrétu zastupují z 19. století obrazy Antonína Machka, Josefa Mánesa, Quida Mánesa, Jaroslava Čermáka nebo méně známých Antonína Dvořáka a Jana Kostěnce. Později se chápání portrétu začalo měnit, což lze sledovat na tvorbě Miloslava Holého a Vladimíra Sychry. Pomezí realismu, symbolismu a impresionismu představují díla Ludvíka Kuby a Maxe Švabinského, moderní umění obrazy Václava Špály, Františka Tichého nebo Martina Salcmana. Autoportréty Jiřího Trnky a Josefa Lieslera jsou příkladem tvorby subjektivněji zaměřených osobností, zdánlivou jednoduchostí a jemnou senzibilitou se vyznačují portréty Jiřího Horníka. Obě výstavy končí 30. října.

Vydáno pod