Viditelný svět uvidíte příští týden

Praha - Fenoménem sledování a voyeurství v současném světě se zabývá psychologické drama Viditelný svět scenáristy a režiséra Petera Krištúfka. Ivan Trojan v něm ztvárnil osamělého čtyřicátníka - letového dispečera, jenž svůj prázdný život naplňuje televizí a pozorováním rodiny z domu naproti, která pro něj představuje ideál štěstí. Nejprve se jen dívá, postupně však začne překračovat hranice jejího soukromí. Snímek se v kinech objeví od 18. srpna.

Trojan získal čtyři České lvy za výkony ve filmech Smradi, Jedna ruka netleská, Musím tě svést a Václav. „Takový film jsem ještě nedělal, moje postava je ze všech těch 'mých' podivínů ta nejpodivínštější,“ řekl populární herec novinářům. Scénář se mu líbil, s režisérem měl navíc spoustu příležitostí popovídat si o svém hrdinovi, příběhu i jeho vyznění.

„Příliš nepřemýšlím o tom, abych tu kterou filmovou postavu odlišil od předchozích. Vývoj tohoto muže se někde zastavil, je citově oslaben a chce si uloupit štěstí jinde. Je to silnější než on a chce za každou cenu získat to, co vidí na druhé straně,“ podotkl Trojan. Jeho hrdina však není jednoznačně negativní - v genech má cosi zakódováno. Proto doufá, že k němu diváci mohou pocítit i soucit.

Rozhovor s Petrem Krištúfkem (zdroj: ČT24)

Režisér filmu, který vznikl v české koprodukci, prý rád z reality „vyzobává“ fakta. „I já se svou přítelkyní často večeřel na balkoně sídlištního bytu a spolu jsme přemýšleli o tom, kdo nás může sledovat a myslet si, že jsme šťastni,“ uvedl. Při psaní scénáře prý zjistil, že téma je silné i pro jeho známé. Viděl řadu jiných, jejichž vztahy fungují podobně, i když i oni mohou mít nějakou třináctou komnatu, a řadu scén konzultoval s odborníky.

Podle Krištúfka, který v celovečerní hrané tvorbě debutoval, je hlavním tématem příběhu to, kde jsou hranice soukromí. Klade naléhavé otázky včetně toho, zda máme právo vstupovat do životů jiných lidí a zda je zlo démonické a nadpřirozené, nebo spíš obyčejné a nenápadné. Režisér záměrně zvolil ze dvou verzí nejednoznačný konec, ten „hollywoodský“ mu připadal příliš obehraný. Spolu s Trojanem ocenil pomoc kameramana Martina Štrby - už proto, že se v tomto příběhu příliš nemluví.

Krištúfek natočil přes dvě desítky autorských dokumentů a televizní snímek Dlhá krátka noc. Natočil i dokument o Dežovi Ursinym, nominovaný na jihlavském festivalu na středoevropskou cenu Silver Eye 2009. Je autorem tří povídkových sbírek, novely a souboru scénářů.

Do dalších rolí snímku, který měl světovou premiéru v soutěžní sekci Na východ od Západu letošního karlovarského festivalu a byl uveden i na Letní filmové škole v Uherském Hradišti, režisér obsadil například Janu Hlaváčovou a na filmovém plátně debutující Kristínu Turjanovou. Slovenská premiéra se chystá na podzim; tvůrci usilují o uvedení na mezinárodním festivalu v Bratislavě.

Vydáno pod