Jedenáct umělců pohostí chlebem a solí

Praha - Výstavní prostory Karlin Studios své návštěvníky hostí Chlebem a solí, netradiční výstavou jedenácti výtvarníků z Česka, Francie, Itálie a Austrálie. V industriálních prostorách galerie čeká na návštěvníky například stůl s židlemi místo nohou nebo netradiční instalace fresky ze stovek tisíců nastřelovacích sponek, která zanikne spolu s koncem výstavy, jenž je naplánován na 11. září.

„Umění je něco, co velká část společnosti nedoceňuje, stejně jako řada lidí není schopná docenit chuť chleba se solí - ceněného, avšak prostého pokrmu,“ vysvětlil název expozice jeden z kurátorů Michal Novotný. V rámci výstavy se návštěvníkům představí instalace, fotografie, objekty i videa od celkem jedenácti umělců. Z Austrálie to je Peter Fitzpatrick, Anja Loughheadová a Daniel Savage, z Lotyšska Ivars Gravlejs, české národní barvy hájí Vojtěch Kouřimský, italské pak Antonio Rovaldi. Nejpočetněji jsou ovšem zastoupeni francouzští výtvarníci: Edouard Boyer, Didier Courbot, Marianne Maricová, Jean-Luc Vilmouth a Baptiste Debombourg.

Právě jeho instalace rozměrné fresky ze čtyř set tisíc nastřelovacích sponek, které jednu po druhé autor umisťoval přímo na zeď galerie, trvala asi 140 hodin - umělec v hale strávil posledních deset dní 12 až 14 hodin denně. Freska bude přitom zničena s koncem výstavy. „Právě velké fyzické vypětí, které je tak pro některé lidi zbytečné, má upozornit na to, že důležitá je myšlenka, ne konečná realizace. Je to i známkou určitého sebeobětování se pro umění,“ uvedl k dílu Novotný s tím, že celá výstava má divákům nastínit postoj umělců k tomu, jak se vyrovnat s často znevažujícím pohledem společnosti na současné umění a vlastními pochybnostmi o jeho smyslu.

Těmi se zaobírá také Debombourgův krajan Edouard Boyer, který naopak vystavuje jen smlouvy s mezinárodními společnostmi, jež se v dokumentech zavazují ke sponzoringu jeho života. „Narážím na určité privilegované postavení umělců, již zdánlivě netvoří pro společnost nic smysluplného, a ta je přesto živí,“ vysvětluje Boyer.

Zájem návštěvníků vzbudila i hravá instalace fotografií Lotyše Ivarse Gravlejse, který několik let pracoval jako fotograf pro jeden český regionální deník. Stejně jako okolní objekty i tyto digitálně upravené snímky si žádají nemalou pozornost diváků pod heslem „najdi jeden rozdíl“. „Přidává knoflík na košili, vypínač na zdi nebo ptáky na obloze. Dílo tak hovoří o tom, že kreativita může pramenit i z nudy,“ vysvětluje Novotný.

Expozice Chléb a sůl se koná v prostorách bývalé tovární haly v Křižíkově ulici v Praze. Výstavu lze navštívit od středy do neděle, denně od 12:00 do 18:00.

Vydáno pod