Tváře renesance jsou krásné i v ošklivosti

Berlín – Sochy, kresby a především portréty od mistrů, jakými byli například Donatello, Botticelli nebo Leonardo da Vinci, vystavuje berlínské Bode-Museum. Na 170 děl přibližuje portrétování v době italské renesance.

„Všechny naše představy o portrétech, úvahách, kráse, identitě nebo učení byly formulovány v 15. století a umění z té doby dalo základ moderním konceptům portrétu a ztvárnění lidské bytosti,“ upozorňuje Keith Christiansen z Muzea moderního umění v New Yorku, které se na výstavě nazvané Tváře renesance podílí.

K vidění je například Dáma s hranostajem, která je s Německem spojena pohnutou částí svého osudu – za druhé světové války slavný da Vinciho obraz vlastnil generální guvernér okupovaného Polska Hans Frank. Nyní je součástí sbírek Czartoryski Muzea v Krakově. „Poprvé jsem ji viděl na fotografii, protože to bylo ještě za minulého režimu v Polsku, tehdy bylo totiž vše zkonfiskováno. Ale když jsem ji pak viděl osobně v Krakově v 90. letech, byl jsem naprosto ohromen,“ říká o obraze Adam Karol Czartoryski.

  • Stařec a hoch (kolem r. 1490) zdroj: Bode-Museum
  • Portrét od Botticelliho (1476) zdroj: Bode-Museum

Renesanční umění nepřineslo jen dokonale krásné portréty a sochy, anatomickou přesnost výrazu nebo reálnou barevnost. Poprvé ukázalo i ošklivost a nemoci, zdůrazňují kurátoři projektu. Jako příklad uvádějí obraz Stařec a hoch od Domenica Ghirlandaia. „Bylo to poprvé v historii umění, kdy byly zobrazeny ošklivost a stáří, to se moc neví,“ vysvětluje kurátor Stefan Weppelmann. „Ani my neotiskujeme v časopisech obrázky starých nebo nemocných lidí. Muž, byť má deformovaný nos, ale vůbec nepůsobí děsivě. Jeho vnuk se na něj dívá s láskou a to je, myslím, velmi cítit i po šesti stech letech,“ domnívá se.

Na Tváře renesance si Bode-Museum zapůjčilo díla z patnácti galerií, všechna budou v Berlíně vystavena do 20. listopadu.

Reportáž Petry Schubertové (zdroj: ČT24)