Recenze: Ošetřovatel

Společnost Falkon uvedla 1. září do českých kin americký snímek Ošetřovatel. V upoutávce na film se píše, že se jedná o mládeži přístupnou komedii z prostředí zoologické zahrady, ve které zvířata, dotlačena okolnostmi, prozradí, že umějí mluvit. Už předem se tedy dá předpokládat, že nejde o film, od kterého by se měly očekávat hlubokomyslné myšlenky či vysoké umění. Tedy, jeho kvalitu bude jednoznačně určovat míra zábavnosti a také technické provedení.

Přiznávám, že když jsem seděla v sále, bavila jsem se. Přišlo mi to dost vtipné, svěží, i když s dokonale předvídatelným vývojem děje. Když jsem si pak pročetla víceméně odsuzující hodnocení diváků na ČSFD, byla jsem opravdu překvapená a svůj názor podrobila zpětné kritice. Nicméně na konci uvažování a zvažování jsem došla ke stejnému závěru – tato komedie mě bavila. Možná je to málo, ale od komedie nic jiného nečekám. Takže jsem se beze studu zařadila mezi ty méně početné, co byli spokojeni, a začala polemizovat s odsuzujícími názory.

Kevin James v hlavní roli filmu Franka Coraciho Ošetřovatel
Zdroj: ČT24/Falcon

Počátek mé vnitřní polemiky vycházel ze vzpomínky na kolegy novináře, jejichž obličeje po projekci nesly neklamné známky veselí, zkrátka skoro všichni se usmívali, a to přesto, že většinou po novinářských projekcích odcházejí ze sálu obličeje kamenné, neboť nikdo nechce zveřejnit svůj pocit. Své názory dáváme najevo až v klidu a samotě, nad svítícím počítačem. Tentokrát však vládla uvolněná atmosféra a pobavenost, kterou prozrazoval netlumený smích během promítání a kterou po jeho skončení nikdo nezastíral. Že se pak objevily kritiky podobné těm na ČSFD, mě nijak nepřekvapilo, jsem přesvědčena, že český divák (a je jedno, zda se jedná o profesionála, či laika) nerad přiznává, že se mu lehká, nenáročná komedie líbila. Vesměs dáváme najevo, že je nám bližší něco ušlechtilejšího.

Ošetřovatel
Zdroj: ČT24/Falcon

Pravděpodobně tedy můj vkus upadá a nároky se snižují, ale nicméně bylo pro mne osvěžující shlédnout tuto nenáročnou podívanou. Nechala jsem se bez potíží a výčitek unést do světa mluvících zvířat a sledovat jejich komické snahy o vyškolení člověka. Bavily mě scény goriláka navlečeného v tričku a rozjíždějícího mejdan v hospodě. Přála jsem si, aby ošetřovatel zvířat už konečně prokoukl a přestal se snažit být tím, čím není, a vrátil se. A když se tak stalo, bylo mi líto, že už je konec. Pranic mi nevadilo, že je to vše navlečené na tisíckrát omletý příběh nesmělého, leč upřímného mládence, který nevidí, že ten hledaný poklad má dávno vedle sebe, protože zpracování mě absolutně nenudilo. Očekává-li někdo od komedie něco jiného, ať na tento film nechodí, ti druzí pak směle mohou vyrazit k pokladnám.

Ošetřovatel - komedie, rodinný, romantický, 104 minut, neomezená přístupnost. Režie: Frank Coraci. Hrají: Kevin James, Rosario Dawson, Leslie Bibb

Česká premiéra: 01. 09. 2011