Kdo fandí divadlu, je v Plzni

Plzeň – Oceňovanou moskevskou inscenaci Strýček Váňa, hru inspirovanou životem bývalé ženy Gustáva Husáka, hudební produkci na stole anebo představení jen pro plnoleté najdou návštěvníci v programu Festivalu Divadlo. Devatenáctý ročník přehlídky promění od 14. do 22. září Plzeň v hlavní město divadla, do něhož se kromě tuzemských souborů sjedou také soubory z Ruska, Maďarska, Polska či Slovenska.

Festival zahájí moskevské divadlo Divadlo Jevgenije Vachtangova s inscenací Strýček Váňa. Čechovovo drama v režii uměleckého ředitele divadla a předního litevského režiséra Rimase Tuminase mohli zájemci už před pár dny vidět v pražském Stavovském divadle. „O tuto inscenaci jsme usilovali už tři roky,“ prozradil ředitel festivalu Jan Burian. „Jedná se o opravdu pozoruhodnou interpretaci Čechova, která kombinuje zdařilým způsobem tradiční přístup ruského divadla, zejména jejich mimořádně kvalitní herectví, se soudobým západoevropským myšlením o Čechovovi.“   

„Velkým, a možná i kontroverzním zážitkem se stane hostování budapešťského Národního divadla Nemzeti Színház s inscenací Led Vladimíra Sorokina,“ odhaduje dramaturgyně Kamila Černá. Inscenace o podivném bratrstvu vyvolených v současné Moskvě, kterou nastudoval maďarský režisér Kornél Mundruczó, předvádí s neobvyklou otevřeností řadu erotických a násilných scén. Představení je kvůli tomu přístupné až od 18 let.

„Je to inscenace surová, která ale překračuje hranice běžného činoherního divadla, a dokonce běžné tvorby toho, čemu my ve středoevropském prostoru říkáme 'národní divadlo'. A to je i jedno z témat festivalu – v letošním roce jsme se speciálně zaměřili na inscenace, které jsou z produkce národních divadel, experimentují ale a hledají cesty, jak tyto instituce oživit,“ upozornil Burian. 

Z Polska dorazí do Plzně dva soubory: wroclawský Karbido s hudební inscenací Stůl, kompozicí pro čtyři hudebníky a jeden stůl. Divadelní ústav Zbigniewa Raszewského z Varšavy uvede inscenaci Ženský chór. „Ženy nejrůznějších profesí i věku mluví, křičí, šeptají, zpívají a jejich společný hlas se stává hudbou,“ popisuje hru dramaturgyně Dora Viceníková.

Dvoje zastoupení bude mít na letošním festivalu také Slovensko: do Plzně se vrátí Slovenské národné divadlo, tentokrát s inscenací Hollyroth, ve které herec Robert Roth originálně vypráví a zpívá o bizarním osudu spisovatele, překladatele a katolického kněze Jána Hollého. Druhým zástupcem našich východních sousedů se stane divadlo P.A.T., které v koprodukci se Štúdiem 12 z Bratislavy uvede inscenaci M. H. L., dokumentární monodrama inspirované životem a dílem první slovenské profesionální divadelní režisérky Magdy Husákové-Lokvencové, bývalé ženy Gustáva Husáka.

Rozhovor s Janem Burianem (zdroj: ČT24)

Do Plzně přijedou se svými inscenacemi také tuzemské soubory, například Divadlo Na zábradlí, v Dlouhé, pražské i brněnské Národní divadlo, Městské divadlo v Kladně nebo Divadlo Petra Bezruče. Z hostitelských scén zařadil festival do programu hry z repertoáru Divadla Alfa a Divadla J. K. Tyla.

V rámci přehlídky českého divadla se letos festival soustředí především na mladou režisérskou generaci. „Podařilo se nám pozvat inscenace všech tvůrců, o kterých se v českém divadle mluví. Od zcela začínající Anny Petrželkové po Dana Špinara nebo Jana Mikuláška. Je to příležitost za čtyři dny vidět přehlídku toho, co české divadlo čeká v příštích desetiletích,“ domnívá se Jan Burian. 

Hlavní, především činoherní program doplní představení alternativního, pohybového či pouličního divadla, současného tance a nového cirkusu, diskuse a výstavy. Na hlavní část naváže od 19. do 22. září tradiční epilog.