Jasná páka vstoupila podruhé do stejné řeky

Praha – Divoká energie a zlostný vzdor, který k vyjádření nechuti k tomu, co panovalo „všude okolo“, nepotřeboval žádná politická prohlášení, vedly v roce 1983 k zákazu kapely Jasná páka. Za necelé tři roky existence odehrála přibližně padesátku koncertů a nesmazatelně se zapsala na české hudební scéně. Letos slaví třicet let od svého vzniku – jak jinak než koncertní šňůrou.

Skupina Jasná páka byla založena v roce 1981, po jejím zákazu vystupovala pod názvem Hudba Praha. V roce 2008 se pro příležitost slavnostního zahájení provozu pražského multikulturního centra Meet Factory rozhodli zakládající členové Jasné páky Michal Ambrož a David Koller po dlouhých pětadvaceti letech skupinu jednorázově obnovit. Radost ze společného hraní však vyústila v reinkarnaci kapely, jejímž frontmanem se stal Petr Váša.

Ukřičené holky z Páky nesmí chybět

Vedle něj a zmiňovaných zakladatelů dále kapelu tvoří Vladimír Zatloukal, Marta Minárik a Radovan Raďák Jelínek. Pro Jasnou páku býval příznačný doprovodný vokál dívčího dua. Nepatřil sice k intonačně nejpřesvědčivějším, přesto se však stal jednou z ochranných známek kapely. Vzpomínku na „ukřičené holky z Páky“ se dnes pokoušejí probudit Petra Studená a Magdalena Ambrožová, Michalova dcera.

Rozhovor s Michalem Ambrožem (zdroj: ČT24)

V současné době má kapela za sebou šest koncertů ze sedmnácti naplánovaných, poslední by měl proběhnout 29. října v Krnově. „Možná se ta šňůra protáhne a bude končit až někdy začátkem listopadu, to zatím není jasné,“ říká zpěvák Michal Ambrož s tím, že v kapele vznikají stále nové nápady. Podle Petra Váši chce skupina vždy jednou ročně připravit blok koncertů, na což prý muzikanti ochotně kývnou.

Při příležitosti obnovení Jasné páky připravuje kapela novou desku. „Zkusili jsme i nové písničky, což se letos podařilo, máme pilotní singl, který se jmenuje No sex, no drugs,“ doplňuje Ambrož. Texty nových písní budou podle zpěváka a bubeníka Davida Kollera úplně jiné než v začátcích kapely. „Nejsou hudbou z minulého tisíciletí, ale naopak hudbou z tohoto století a stále mi připadají aktuální,“ dodal Koller.