Hiphopový sitcom - You wanna fame?

Studentský soubor z Prvního obnoveného reálného gymnázia nastudoval vlastní hiphopový sitcom You wanna fame?, volně inspirovaný knihou Jaromíra Konečného Hip hop a smuteční marš. Herečtí adepti ze septimy předvedli svůj kus v režii Hany Malaníkové poslední listopadovou sobotu na osmém ročníku nesoutěžní divadelní přehlídky Pereme se s Thálií a týden poté na sedmnáctém Nadělení, totiž na přehlídce mladého divadla v Brně.

„Jedno máme všichni společné, jsme ochotni udělat cokoli, jen abychom ji dostali. Koho? No přece fame!,“ tvrdí s úsměvem autoři, kteří postavu půvabné, ale ošidné Fame napsali a realizovali ji prostřednictvím Anny Věrtelářové, jež ji neokázale žensky zahrála.

Mejdan a kluk z Vinoře

Správný sprejer má svůj tag (podpis). Správný rapper umí battle (rapperský slovní souboj). Jako je tomu v You wanna Fame?, studentsky rebelské záležitosti, v níž se to hemží všelijakými slangovými a jinými u mládeže aktuálními výrazy. Inscenace je tedy zdánlivě zaměřená na mladé publikum, ale v rámci festivalu ji viděli diváci více generací a možná ne všichni dříve narození správně pochopili, proč jsou zde vulgarismy zapotřebí.

Živý slovník, móda a hiphopové rytmy jsou hlavními průvodci hry. Scénografie je minimální, hlavní roli hrají světla. Funkčně i opticky na jevišti dobře funguje černobílé křeslo Fatboy v domácnosti bohaté a mondénní Hany (Kateřina Zemanová). Naopak scénu v první části trochu doslovně zatěžují školní lavice, k vytvoření prostředí třídy by stačily židle. Jinak je vše dost přirozené, herci hrají jakoby sebe, pohybují se nenuceně a je jim i dobře rozumět. Studenti PORG mají tu výhodu, že se jim ve škole věnují i po dramatické stránce, třeba tréninkem v improvizaci.

  • You wanna fame? autor: Márty Novák, zdroj: Márty Novák
  • You wanna fame? autor: Márty Novák, zdroj: Márty Novák

Partička protagonistů je založena na kontrastu mezi nově příchozím slušňákem Bejbem z Vinoře (Martin Pišťák) a „mazáckými týpky“, jaké reprezentují Heiko (Tomáš Staněk) nebo Kanak (Zikmund Bartoníček). Komickou postavou je milovník fast foodů BigMac v podání Tomáše Poláka, alternativu zastupuje ekologická aktivistka Marijána (Theodora Voráčková), přizpůsobivou Mišičku ztvárňuje Bára Hudcová. Přičemž nejvíce přesvědčivě působí Tomáš Staněk (Heiko), jeden ze spoluautorů scénáře.

Nebezpečný whole car

Stěžejní scény se odehrají na párty u BigMaca nebo u Hany doma, kde je prostor pro rivalitu i domluvu. Andy Warhol kdysi řekl: „Každý si jednou užije svých patnáct minut slávy.“ Dočkají se jí i ti, co tajně tagují? Nakonec si sprejerskou akci zkusí i Marijána nebo Mišička, naopak vyzrálejší Kanak noční výlet nepodpoří, a nedostane se tak do potíží s policií. Zato dobrácký BigMac nestačí utéci a odskáče to za všechny. 

Projekt je kompletně autorskou záležitostí, včetně hudby, a vznikl původně jako klauzurní výstup dvouletého studia dramatické výchovy. "Nakonec přišli s knížkou Hip hop a smuteční marš Jaromíra Konečného, což nebyla náhoda, hiphopová a graffiti scéna je několika studentům hodně blízká. Začali jsme trochu netradičně charakteristikou postav, volně inspirovaných hrdiny knížky. Snažili jsme se je ušít na míru jejich představitelům, nešlo nám ale o stylizaci nebo parodii. Chtěli jsme si vyzkoušet hereckou práci na postavě. A taky ukázat, že umíme rapovat a sprejovat - teda někteří,„ komentuje režisérka Hana Malaníková a dodává: “Teprve když studenti dostanou šanci zahrát si svůj kus před 'cizím' publikem, zjistí, co opravdu funguje, co je přenosné i mimo školu."

Autenticita je nesporně hlavní devizou hiphopového sitcomu. Co hra postrádá, je udržení dynamiky a potřebného rytmu po celou dobu hraní, rytmizaci se daří v místech raperských dialogů - hádek na mikrofon. Tyto skeče jsou vtipně textované a dodávají látce tu pravou šťávu. Jejich představitelé jsou v nich schopni pohotově zareagovat v místě výpadku paměti i na jiný náhlý podnět.

Inkriminovaný whole car, vagon postříkaný graffiti, představuje osudovou křižovatku rozhodnutí: jít do nebezpečného nočního dobrodružství na nádraží, nebo ke zdi blízkého supermarketu. Tématem, svérázným humorem (i některými momenty) You wana fame? připomíná film Tomáše Vorla Gympl. Vyznění inscenace je ale vážnější, mladý sprejer končí tragicky… Náznak pádu (zvuk upuštěných sprejů s barvami), prudké kontra světlo do diváků, rytmus blížícího se vlaku… navždy prohraný battle…