Evald Schorm okouzlil Laternu magiku

Praha – K nedožitým osmdesátinám významného filmového i divadelního režiséra Evalda Schorma připravila pražská Laterna magika výstavu, která bude přístupná v prostorách kavárny NONA na Nové scéně Národního divadla. Bezmála třicet fotografií zachycuje Schormovy inscenace, ale i práci samotného režiséra v Laterně magice. Evald Schorm patřil mezi zakládající režiséry filmové Nové vlny 60. let.

Zásadní české filmy režiséra Evalda Schorma mizely v normalizačních trezorech, zatímco v zahraničí o něm psali jako o vůdci nové vlny, o největším mozku a filozofovi této generace režisérů. „Evald Schorm ve svých filmech především zobrazoval vztah jedince ve společnosti, a to bylo v té době dost protirežimní, hlavně jeho poslední film Den sedmý, osmá noc, který byl takovým podobenstvím o srpnové okupaci. Jeho filmy byly velice hloubavé,“ říká umělecký šéf Laterny magiky Zdeněk Prokeš.

Po roce 1971, kdy mu byla znemožněna umělecká práce u filmu, se věnoval divadelní režii. Významná byla jeho dlouholetá spolupráce s Laternou magikou, kde byl později zaměstnán až do své smrti. Podílel se např. na experimentálních činohrách Noční zkouška a Černý mnich, inscenacích Láska v barvách karnevalu, Sněhová královna nebo Odysseus.

Rozhovor se Zdeňkem Prokešem a Pavlem Knolle (zdroj: ČT24)

Jako jeden z režisérů je podepsán i pod legendárním Kouzelným cirkusem, který je na repertoáru Laterny magiky dodnes. „Na výstavě má největší plochu a je to asi nejúspěšnější představení, které tady vzniklo ve spolupráci s panem Schormem,“ doplňuje vedoucí uměleckého souboru Laterny magiky Pavel Knolle.

Evald Schorm se narodil 15. prosince 1931. V roce 1962 vystudoval režii na FAMU u Otakara Vávry, jeho spolužáky byli například Věra Chytilová a Jiří Menzel. S jeho jménem jsou spojeny snímky jako Den sedmý, osmá noc, Farářův konec, Pět holek na krku, Návrat ztraceného syna či Každý den odvahu. Od roku 1963 točil i pro Československou televizi. V sedmdesátých a osmdesátých letech, po vyhazovu z Barrandova (po dokončení filmu Psi a lidé) věnoval svůj talent divadlu.

I tam ho ale trápila komunistická omezenost a potýkal se s různými zákazy. Teprve na sklonku minulého režimu, po dvacetileté přestávce, se mohl vrátit k filmu. Natočil Vlastně se nic nestalo, ale premiéry se už nedožil. Zemřel v roce 1988, den před 57. narozeninami. Před třinácti lety vydala nadace Divadla Na zábradlí monografii Radky Denemarkové o tomto filmaři nazvanou Evald Schorm - sám sobě nepřítelem.

Výstava Evald Schorm a Laterna Magika potrvá do 15. ledna.

Vydáno pod