V Národním divadle byl objeven Čarokraj

Praha - V podzemních prostorách Národního divadla (ND), kde se v technických konstrukcích pohybovali zlí vlkodlaci, krásné elfky blanokřídlé či utiskovaní žabáci, dnes zástupcům médií představili rodinnou operu Čarokraj, která bude mít v ND premiéru 14. ledna. Dílo mladého skladatele a dirigenta Marka Ivanoviče, scenáristy Ivana Arsenjeva a režiséra Petra Formana je volně inspirováno knížkou anglického spisovatele Geralda Durrella Mluvící balík.

„Díky výkopovým pracím na nábřeží Vltavy jsme ještě na začátku podzimu objevili vchod do podivuhodných prostor pod Národním divadlem. Badatelská mise za účasti několika dobrodruhů tento svět prozkoumala, týdny věnovala popisu a navázání styku s nejrůznějšími fantastickými tvory a brzy budeme připraveni ukázat alespoň část tohoto Čarokraje prvním rodinným expedicím,“ uvedl Petr Forman.

Tým „průzkumníků a badatelů“ vedle něho, Ivanoviče a Arsenjeva pracuje ve složení: libretista Radek Malý, výtvarnice scény a kostýmů Andrea Sodomková, výtvarník scény Matěj Forman, autor projekcí Dáda Němeček, choreografka Veronika Švábová a sbormistr Martin Buchta.

V inscenaci se diváci mohou těšit na operní pěvce Jana Šťávu (Hengist Hannibal Velebobule), Romana Janála (Papouš), Jaroslava Březinu (hlavní vlkodlak) nebo Yvonu Škvárovou a Janu Šrejma Kačírkovou, které se představí jako mořské panny. Od ledna do konce června nabídne ND celkem 19 představení, v jejichž rámci mohou zájemci nahlédnout i do prostor pod Národním divadlem.

Podle Ivanoviče se Čarokraj řídí zvláštními, operními zákony. „Neustále odněkud zní velká symfonická hudba, všichni tvorové se tu dorozumívají zvláštním způsobem zpěvu, každou chvíli se jakoby zastaví čas a jsme svědky písničky nebo árie. Svět opery je totiž pro mne Čarokrajem - místem, kde je možné cokoliv,“ podotkl skladatel a dirigent.

Durrellova kniha je klasickým dětským fantasy. Čtenáři pronikají zásluhou neobvyklého setkání s mluvícím ptákem do říše, která je zmítána vnitřními spory a v níž je potřeba nastolit spravedlnost a pořádek. Autor popisuje přátelské i nepřátelské pohádkové bytostí, které mezi sebou řeší spory podobné těm lidským. Jeho dramatizace v ND má být zábavným průvodcem po světě opery.

  • Čarokraj zdroj: ČTK
  • Čarokraj zdroj: ČTK

Zkoušky díla, které je také označováno jako „slučování opery s fantastickou přírodovědou“, se uskutečnily ve studiu skrytém na Strahově pod spartakiádním stadionem. Tvůrci Čarokraje prý nechtějí vytvořit něco na způsob dětské opery. „Zaujmout dětského diváka není jen tak. Dospělý přetrpí snad všechno, když ovšem nebaví divadlo děti, tak se začnou ošívat a nepomůže ani okřikování učitelkou. Děti jsou perfektními diváky, a pokud se budou na Čarokraj dívat až do konce, můžeme být spokojeni a možná i trochu hrdí,“ řekl Forman.