Vetřelci a lovci: Pes, který štěká, kouše

Pro někoho „ne“ není odpověď. Zvlášť když tohle krátké slovíčko brání osudové lásce. Na tu ovšem musí být dva, a pokud ten druhý nechápe, že se připravuje o štěstí, je třeba ho přesvědčit. Dejte si pozor, kdo vás miluje, překročení hranice mezi ctitelem a stalkerem může snadno změnit obdiv na nenávist. O tom ví své hrdinové závěrečné části triptychu Vetřelci a lovci. Film s poněkud zvláštním názvem Užij si se psem vysílá ČT1 dnes ve 20:00.

„Pepa je investigativní scenárista. Hledá neotřelé příběhy, které by si normálně scenárista ani nevyfabuloval, protože to, co se stane ve skutečnosti, je někdy natolik neuvěřitelné, že je to nevěrohodné, když se to natočí,“ uvedl v pořadu Film 2012 o scénářích Josefa Klímy režisér Filip Renč.

V triptychu Vetřelci a lovci vycházel Klíma ze skutečných příběhů, s nimiž se setkal při své novinářské praxi. Zaměřil se přitom na případy tzv. šedé kriminality, jak nazývá zločiny těžko dokazatelné, a tedy i těžko postihnutelné. Páchají je „vetřelci“ – lidé, kteří ať už z pouhé zábavy, nebo ze ziskuchtivosti proniknou do cizích životů a ničí je. Aniž by o tom oběť věděla anebo, pokud o tom ví, se mohla nějak účinně bránit.

Klímovou snahou bylo ve scénářích tří filmů propojených právě onou šedou kriminalitou alespoň naznačit možnost, jak vetřelce usvědčit a dopadnout. Stvořil tedy jejich „lovce“, doktora Zahálku (Juraj Kukura), jehož obestřel jistým tajemstvím. To v závěrečné části poodhalí.

„Je lepší vidět všechny díly, aby byly náznaky jasné,“ upozornil v té souvislosti Filip Renč. Nicméně i tak funguje každý z příběhů samostatně, důvod tajemného chování soukromého detektiva Zahálky a to, odkud se zná se svou pomocnicí při vyšetřování, zdravotní sestřičkou Věru Podlipnou (Simona Stašová), je až druhotné.

Vetřelce a lovce označují tvůrci za psychologickou detektivku bez mrtvol a střílení, nicméně obojího si divák užil v druhé části Krutá nevěra a snad můžu prozradit, že ochuzen o výstřely nebude ani tentokrát. Oproti skutečnému konci případu je ale ten filmový mírnější, autoři se více než na násilí chtěli zaměřit na psychothrillerovou složku příběhu.

Ten se od prvních dvou částečně liší. Zatímco v Zrozen bez porodu i Kruté nevěře ničily životy obětí – už zmíněné Věry Podlipné v prvním díle a manželského páru v druhém díle – organizované skupinky „vetřelců“, které si svého „nositele“ vyhlédli, aniž by ho předtím nějak znali, ve třetím díle je „parazit“ jen jeden a jeho útoky jsou velmi osobní.

„Je to živočichopis psychopata, zamiluje se do holky, pořád ji pronásleduje, až sám ze sebe udělá oběť a lidé mu to uvěří,“ shrnul Renč velmi stručně do jedné věty část děje. Milanovi (Jan Budař) je pětatřicet, žije se starostlivou a nemocnou matkou (Iva Janžurová), která je přesvědčená o tom, že by její syn nikdy neudělal nic špatného a je ochotná ho kdykoli za cokoli omluvit.

Postupně se sice ukazuje, že „Milánek“ se v minulosti dopustil opravdu krutých věcí, o tom ale jeho okolí vůbec nic netuší, nejméně Irena (Jana Stryková), s níž pracuje na letištní přepážce a do které je platonicky zamilovaný. Dává jí to najevo dárky, esemeskami a neustálým vyžadováním její pozornosti, které už lze považovat za stalking, což ovšem ostatní, když si jim Irena postěžuje, tak neberou. Vždyť ten Milan působí jako docela milý kluk… není to nakonec ona, kdo se k němu nechová hezky?

Ten dojem u některých ještě zesílí, když Ireně po opakovaném, leč zbytečném odmítání dojde trpělivost a všem ve firmě pošle o Milanovi vulgární e-mail, navíc se přičiní i na jeho vyhazovu z práce. Oddechne si, že se tak neodbytného nápadníka konečně zbavila, jenže netuší, jak moc je Milan rozhodnutím ji získat posedlý… víc prozrazovat z děje už nelze, celý příběh odvypráví ČT1 ve 20:00.

I když cyklus Vetřelci a lovci se filmem Užij si psem uzavírá a původně byl zamýšlen pouze jako triptych, tvůrci ani šéframaturg ČT Brno Jaroslav Kravka při představování projektu na začátku ledna nevyloučili, že vznikne další pokračování.

Užij si se psem - 3. díl triptychu Vetřelci a lovci. Režie: Filip Renč. Kamera: Karel Fairaisl. Scenář: Josef Klíma. Střih: Jan Matlach. Hrají: Simona Stašová, Juraj Kukura, Jiří Dvořák, Jan Budař, Jana Stryková, Jana Švandová, Iva Janžurová, Hana Holišová. Film vznikl v brněnském studiu ČT.

Vydáno pod