Japonský film doprovodí „japonský Sudek“

Praha – V rámci festivalu japonského filmu ozvláštnily pražskou kavárnu Lucerna snímky japonského fotografa Toshio Sakaie inspirované panaromatickými fotografiemi Josefa Sudka. Právě kniha Sudkových snímků Praha panaromatická inspirovala Sakaie k vytvoření podobné kolekce města Tsuchiura.

Praha panoramatická vyšla v roce 1959, Sakai si téměř tři stovky snímků ale prohlédl až o čtyřicet let později. „V roce 2000 mi můj přítel věnoval panaromatický fotoaparát, stejný, jakým fotografoval i Josef Sudek, a společně s ním jeho knihu. Stala se pro mě zásadním studijním materiálem a Sudek největším učitelem fotografie,“ vzpomíná na své první setkání s významných českým fotografem Toshio Sakai.

Sudkovy fotografie fascinovaly japonského umělce nejen svojí čistotou a poetičností. „Jsou neuvěřitelně hluboké,“ domnívá se. „On se s tím, co fotografoval, mazlil, měl k tomu intimní vztah. Jeho fotografie mají rozměr, který není viditelný, ale lze ho vytušit. Dá se na nich domýšlet svět, který se skrývá za tím vyfoceným.“

Video Reportáž Pavly Sedliské
video

Reportáž Pavly Sedliské

Klasickými, někdy i neostrými snímky pořízenými starým analogem zaujal Toshio Sakai i v době téměř dokonalé digitální fotografie. „Tvorba pana Sakaie je do jisté míry kritikou současné digitální fotografie,“ vysvětlil fotograf a publicista Chotoku Tanaka. „A není v tom sám. I mezi mladými japonskými fotografy výrazně přibývá těch, kteří se vrací zpátky ke klasickému filmu.“

Výstava Toshia Sakaie bude v kavárně Lucerna k vidění do 4. března. Zájemci mají také možnost prohlédnout si v pasáži Lucerna dokumentární fotografie japonských reportérů z oblastí postižených zemětřesením a tsunami v březnu minulého roku. Instalace nazvaná Tóhoku: Od katastrofy zpět k životu je přístupná po dobu konání festivalu, tedy od 20. do 26. ledna.

Kitano Takeshi (vpravo) ve svém filmu Achilles a želva (2008)
Kitano Takeshi (vpravo) ve svém filmu Achilles a želva (2008)

Pátý ročník přehlídky japonské kinematografie a kultury má podtitul Pocta Kitano Takeshimu. Japonského režiséra a herce, jemuž prý Akira Kurosawa na sklonku života svěřil do rukou další osud japonského filmu, připomene retrospektiva jeho titulů. Druhou výraznou programovou linkou je Archiv, v němž budou promítány legendární snímky z 50. až 80. let.

Kromě filmů láká festival v rámci „japonského víkendu“ na hudební happening, dílny kaligrafie nebo ochutnávky japonské kuchyně.

Festivalové znělky jsou dvě - verze dětská a dospělá: