Maryša, jak ji neznáme a nečekáme

Ústí nad Labem - Nově uváděnou hru Maryša v Činoherním studiu v Ústí nad Labem vnímají její tvůrci jako drama o změně zažitého myšlení. V podání režiséra Filipa Nuckollse je výrazně upravená, bude expresivnější a děj abstraktnější, než je u této klasické české hry obvyklé. Režisér i herci slibují hned několik překvapení a k tomu zcela nečekaný závěr hry.

Předlohou čtvrté premiéry letošní sezony Činoherního studia je klasická hra Aloise a Viléma Mrštíků, která vznikla v 19. století. „Pro potřeby inscenace vznikla výrazná úprava původního dramatu, v níž dochází ke stylistickému posunu hry směrem k větší expresivitě a abstrakci děje,“ popsala Jana Válková z Činoherního studia.

Na půdorysu realistického příběhu nevěsty přinucené k sňatku vytváří Činoherní studio obraz člověka, o jehož životě bylo za něj a bez něj předem rozhodnuto. „Soustředíme se na to, jak se s touto skutečností vyrovnává, jestli a jakou má šanci dané rozhodnutí ovlivnit a jak s potenciální šancí nakládá,“ dodala Válková.

Představení se zaměřuje na pokus zvrátit zavedenou praxi fungování malé komunity. „Maryšu vnímáme jako drama o složitosti proměny zažitého, tradovaného způsobu myšlení a jednání jednotlivců a celé společnosti, v českém kontextu přerůstající v mýtus o národní povaze a odrážející se v neustálé poptávce po našem hrdinovi,“ vysvětlila.

Scénu k představení vytvořil Pavel Kodeda, kostýmy Jan C. Löbl. Hudbu napsal Ondřej Švandrlík. V titulní roli Maryši vystoupí Klára Krejsová, jejího manžela, mlynáře Vávru hraje Jan Plouhar. V dalších rolích účinkují Jaroslav Achab Haidler, Nataša Gáčová, Kryštof Rímský, Anna Fišerová, Jiří Maryško, Anita Krausová, Petr Panzenberger a Jan Jankovský.

Reportáž Jana Stuchlíka (zdroj: ČT24)

Činoherní studio v Ústí nad Labem letos hraje už 40. sezonu, profesionálně začalo působit v roce 1972 na troskách tehdy zakázaného Kladivadla. Současný soubor Činoherního studia se začal profilovat v lednu 2005 s nástupem umělecké šéfky Natálie Deákové, kterou od října 2006 nahradil Vladimír Čepek. Dramaturgie divadla staví na dvou pilířích, a to prezentaci klasických textů v silné režijní interpretaci a na uvádění současných českých i světových novinek.