Vítkovické železárny fotografií a malbou

Praha – Jindřich Štreit vystavuje fotografie podlah, zdí, stropů, detailů strojů a šrotu z Vítkovických železáren, jež se svými typickými znaky shodují s vizuální podobou olejových maleb Jana Svobody. Oba umělci se rozhodli pro společnou výstavu prací, v nichž očividná spojitost, ať už náhodná či záměrně vytvořená, posouvá myšlenku směrem k ryzí obraznosti. Neobvyklý projekt představuje pražská Galerie kritiků.

Komplex Vítkovických železáren je národní kulturní památkou i součástí dědictví Evropské unie. Je to ale také unikátní místo, které svým industriálním charakterem nabízí jedinečné příležitosti pro fotografy. „Vítkovické železárny nabízejí neuvěřitelné možnosti práce výtvarné, umělecké, fotografické i malířské,“ říká Šreit.

Jindřich Šreit v Ostravě pořídil desítky snímků o životě v továrně a jejich zaměstnancích, ale také nejrůznější zátiší, která se později stala předlohou pro malíře Jana Svobodu. Ten, aniž by kdy do areálu železáren vstoupil, namaloval své obrazy právě až podle fotografií. „Je to samozřejmě jiné, protože je to jakýsi daný tvar, který v té fotce je. Už je tam daná kompozice, buďto ji tedy můžete velmi přesně kopírovat, nebo z ní nějakým způsobem vyjít,“ upřesňuje Svoboda. „Musím říci, že pro nás je to zcela ojedinělé,“ podotýká kurátorka Vlasta Čiháková Noshiro.

Reportáž Petry Schubertové (zdroj: ČT24)

Jindřich Štreit se už přes čtyřicet let soustavně věnuje dokumentární fotografii, v jejímž popředí byl vždy člověk, ať už na vesnici nebo ve vymezené komunitě, jakou je třeba i oblast pracujících v těžkém průmyslu. V plánu obou umělců je výstavu přesunout i do Vítkovických železáren, tedy na reálné místo, které se dílům stalo předlohou. Expozice v Galerii kritiků potrvá do 31. března.