Nádraží Žižkov by se mělo opravit. I jako kulturní památka

Praha – Nákladové nádraží Žižkov by mělo projít rekonstrukcí, i když bude památkově chráněno. Shodli se na tom účastníci dnešního jednání, na němž byl přítomný i minstr dopravy Pavel Dobeš a ministryně kultury Alena Hanáková. Ta bude v brzké době řešit odvolání vlastníka proti prohlášení nádraží kulturní památkou. Nezbytná rekonstrukce a sanace by podle odhadů stála přinejmenším pět až osm miliard korun.

Žižkovské nádraží bylo koncem února již podruhé nepravomocně prohlášeno kulturní památkou. Proti tomu se odvolal majitel - společnost Žižkov Station Development, konsorcium Českých drah a společnosti Sekyra Group. Odvoláním se teprve bude zabývat rozkladová komise, a ministryně kultury Alena Hanáková nechce předem spekulovat o výsledku. Verdikt by podle ní ale mohl padnout v horizontu několika týdnů.

Nádraží si dnes prohlédla společně s ministrem dopravy Pavlem Dobešem. Oba se také účastnili jednání na radnici Prahy 3, kde byli přítomni i architekti, inverstor a vedení městské části. Shodli se na tom, že i když nádraží zůstane kulturní památkou, nemělo by zůstat bez stavebních úprav. „Osobně si myslím, že bylo záhadno, i s ohledem na zkušenosti z Evropy, nějakým způsobem umožnit zásah do budovy,“ uvedl Dobeš. 

Ministryně kultury Alena Hanáková (vlevo) a ministr dopravy Pavel Dobeš (vpravo) při prohlídce Nákladového nádraží Žižkov
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

 Podle vedení radnice se všechny zúčastněné strany shodly na tom, že je nezbytné budoucnost chátrajícího areálu vyřešit co nejdříve. „Z hlediska městské části je podstatné, aby ten pozemek nezůstal ležet ladem a nepředstavoval pro obyvatele bezpečnostní riziko,“ řekl mluvčí Prahy 3 Jan Sotona s tím, že další kroky se budou řešit až poté, co ministryně vydá pravomocné rozhodnutí.

Investor na místě nákladového nádraží plánoval vystavět novou čtvrť až pro 15 tisíc obyvatel. Proti tomuto záměru se ale postavili památkáři a část veřejnosti, které se nelíbí, že by nádražní budova měla ustoupit nové komunikaci - Jarovské spojce. „Existuje jakýsi výpočtový dopravní model Prahy, ten existenci Jarovské spojky požaduje,“ připomněl Leoš Andrle ze Sekyra Group.

Spojka by vedla přes nádraží a zřejmě by se neobešla bez demolice čelního objektu. Památkáři se ale hlavní budovu považují za mimořádně kvalitní příklad funkcionalistické stavby. Praha i ministerstvo dopravy ale dalo jasně najevo, že na stavbu nové silnice nemají peníze. Podle některých nezávislých odborníků je navíc zbytečná. „Doprava je jak voda. Kde se otevře kohoutek, tak tudy teče. Pokud já tady otevřu komunikaci, tak samozřejmě přetížím centrální části Prahy,“ domnívá se například odborný poradce města a architekt Ivan Vavřík.

„Doprava se má přizpůsobovat městu, a ne město dopravě. Tady se nemusí bourat kvůli dopravě, tady je problém, kdo zaplatí tu případnou rekonstrukci,“ dodal. Rekonstrukce nádraží, včetně sanace pozemků, by si podle něj totiž vyžádala investici ve výši minimálně pěti až osmi miliard korun. O případné využití hlavní budovy nádraží už projevil zájem Národní filmový archiv, který by tu měl rád své sídlo.

Reportáž Luďka Jíry (zdroj: ČT24)
Vydáno pod