Poláci restaurovali již 100 filmů, Češi jenom Vláčila

Plzeň - Už zhruba 100 starých polských filmů patřících ke klenotům národní i evropské kinematografie převedli Poláci do digitální podoby, a zachovali je tak pro příští generace. Oproti české kinematografii je to stonásobně více, protože v ČR byl digitalizován zatím pouze Vláčilův snímek Marketa Lazarová. Zaznělo to na setkání novinářů s polským režisérem Krzysztofem Zanussim, členem poroty jubilejního 25. ročníku festivalu českých filmů Finále Plzeň.

„Státní filmové studio má kromě výroby nových filmů jako druhý hlavní úkol zachovávat stávající filmy. Do jejich digitalizace a restaurování dáváme spousty peněz, jinak nezůstanou pro budoucí generace. Už je jich digitalizována zhruba stovka. Je tam velká podpora ze strany státu,“ dodal Zanussi.

Zanussi také prozradil, jak bude v Plzni filmy hodnotit. „Jediné mé kritérium je to, zda se po dočtení knihy, zhlédnutí divadelní hry nebo filmu cítím lépe a obohacen o nové informace nebo vjemy,“ uvedl Zanussi.

Krzysztof Zanussi
Zdroj: ČT24/ISIFA

Podle ředitele plzeňské přehlídky Ivana Jáchima je v ČR odbornou komisí vybráno asi 100 skvostů české kinematografie, jež by měly procesem modernizace projít. Zatím ale prý nejsou peníze. Rekonstrukce filmu přijde na jednotky milionů korun.

V Polsku vzniká zhruba 40 celovečerních filmů ročně, podle Jáchima mírně více než v ČR. Výhodou tamějších tvůrců je zákon o kinematografii, podobný francouzskému. Funguje už jednu dekádu; filmaři o něj bojovali osm let. Díky němu jde automaticky do filmového fondu 1,5 procenta příjmu ze vstupného, ale také z reklam v televizích.

„Není to státní podpora a není závislá na vládě nebo parlamentu,“ uvedl světoznámý režisér. Výhodou polského filmu je také agentura, která obhospodařuje autorská práva a exkluzivně jedná se zájemci o polské snímky i filmaře. Také díky ní máme hodně peněz a hodně tvůrců působí na Západě, dodal.

Poláci vybudovali kvalitní filmový ústav - my jsme ho zrušili

Podle Zanussiho české přítelkyně a dramaturgyně mezinárodních kulturních projektů Emilie Miry Haviarové si Poláci také vybudovali velmi kvalitní filmový ústav, který dříve neměli. „My jsme ho naopak zrušili, i když oni nám ho záviděli,“ dodala. Polské filmy financuje kromě filmového fondu ještě Filmový institut a dává na ně peníze hodně firem. Nové snímky vznikající v Polsku jsou podle Haviarové kvalitnější než v ČR.

Vydáno pod