Vyvolení si dovolují. Figarova svatba nestárne

Praha - Novinkou činohry Národního divadla v Praze bude od 27. dubna hra Bláznivý den aneb Figarova svatba. Inscenaci nastudoval šéf činohry Michal Dočekal, podle něhož klasická francouzská komedie nikterak nezestárla.

Klasická francouzská komedie podle Dočekala nikterak nezestárla. Ve svůj svatební den brání sluha Figaro svou lásku Zuzanku před milostnými nároky hraběte Almavivy, který chce uplatnit právo první noci. „Je až s podivem, jak se více než po dvou stoletích stává společenská rovina hry aktuální. Bavíme se Figarovým důvtipem, fandíme jeho odvaze důrazně se ptát, proč existuje vrstva vyvolených, která si nárokuje výsady a výhody,“ uvedl Dočekal.

Zatímco v první hře byl ještě Figaro ke všemu ochotným pomocníkem svého pána, ve Figarově svatbě se stal jeho protivníkem. Vítězí chytrostí a energií nad privilegovaným postavením svého pána, podotkla dramaturgyně a autorka úpravy Daria Ullrichová.

  • Bláznivý den aneb Figarova svatba / Miroslav König autor: Martin Špelda, zdroj: Národní divadlo
  • Bláznivý den aneb Figarova svatba / Kateřina Winterová, Pavla Beretová autor: Martin Špelda, zdroj: Národní divadlo

Upozornila, že snad žádná divadelní hra se nevepsala do běhu dějin jako Figarova svatba. „Nezávazná a vtipná komedie vystihla ducha doby účinněji než moudré traktáty. Vyslovila to, co viselo ve vzduchu - že ti nahoře si už dovolují příliš,“ vysvětlila. Král Ludvík prý prohlásil, že raději nechá zbořit Bastillu, než by povolil uvedení. Po letech zákazů se premiéra odehrála roku 1784, o pět let později Bastilla padla.

Režisér Michal Dočekal se inspiroval Beaumarchaisovou divadelní hrou, da Ponteho libretem a hudbou Wolfganga Amadea Mozarta. Snažil se zachovat rozměr originálu, ducha toho díla, nezapomínat na to, co k němu přidal Mozart, a vše sehrát s ohledem na společenské souvislosti.

Herecké role svěřil Miroslavu Donutilovi, Kateřině Winterové, Pavle Beretové či Richardu Krajčovi, který se na jevišti první scény objeví po šestileté pauze. Autorem scénické hudby, v níž využil hudbu W. A. Mozarta, je Aleš Březina. „Mozartova geniální hudba je tak zajímavá, že by bylo škoda k ní nepřihlédnout. Pustil jsem se do toho způsobem, který by bylo možno nazvat volnou inspirací. Zazní mnohé písně vycházející z děje, ovšem někdy mají s Mozartem společné třeba jen jedno procento té jeho původní partitury,“ podotkl ke své práci.

Premiéru má činoherní Figarova svatba ve Stavovském divadle 27. dubna, květnové reprízy jsou na programu 8., 18. a 30.