Pražská galerie představuje Kaplického muzeum Ferrari v Modeně

Praha - Výstava návrhů poslední realizované stavby Jana Kaplického začala v pražské Galerii Zdeněk Sklenář. Budovu muzea Casa Enzo Ferrari, která stojí v severoitalské Modeně, navrhl Kaplický už v roce 2003. Po jeho smrti v roce 2009 pak projekt dopracoval jeho kolega z londýnského studia Future Systems Andrea Morgante.

Nezaměnitelný vzpínající se hřebec ve znaku. Poslední Kaplického realizovaná stavba dostala podobu automobilové legendy - kapoty vozu Ferrari. S jeho zakladatelem, závodníkem a konstruktérem Enzem Ferrarim, ho spojovala vášeň pro vysokou rychlost a moderní technologie. „On chtěl povýšit kus automobilu na kus umění a to se povedlo. Mně se hrozně líbí, že vlastně Italové vzdali hold té rodině, koupili dům, postavili to a věnovali to životu a dílu rodině Ferrari,“ uvedla Eliška Kaplická.

Součástí muzejního komplexu je vedle Kaplického moderní dvoupodlažní stavby i nově zrekonstruovaný rodný dům Enza Ferrariho. Jde o projekt o celkové rozloze 6 000 metrů čtverečních. Má se stát jedním z největších turistických lákadel dvousettisícového města přezdívaného „metropole motorů“.

Výstava představuje Kaplického původní skici a modely a také fotografie z výstavby i finální podoby objektu. „Vždycky byl extrémně citlivý k historii… Jsem přesvědčený, že Kaplický nepřistupoval k prostoru surově, že by nějakým způsobem prezentoval své superego,“ prohlásil architekt výstavy Federico Díaz. Stavba muzea trvala tři roky a stála v přepočtu zhruba 446 milionů korun.

Poslední Kaplického počin připomíná pražská galerie (zdroj: ČT24)

Návštěvníci galerie se mohou podívat na několik desítek skic a fotografií, které ukazují různé fáze stavby muzea. Prohlédnout si mohou záběry detailů výstavby i dotvořeného díla. Naleznou i obrázky Kaplického a jeho spolupracovníků z londýnského studia Future Systems, kteří novostavbu přivedli k životu.

Studio Future Systems u projektu stálo od roku 2004, kdy v soutěži zvítězilo nad sedmi dalšími uchazeči. Porotu zaujalo futuristickým návrhem s charakteristickými zvlněnými křivkami a odkazy na design vozů Ferrari, které by se v muzeu měly vystavovat.

Vydáno pod