Muzeum loutek zve na svatbu u Broučků

Plzeň - Unikátní exponát z dílny světoznámého výtvarníka Jiřího Trnky vystavuje Muzeum loutek v Plzni. Cenné dioráma Svatba u Broučků, jež plzeňský rodák vytvořil ve 27 letech podle knihy Jana Karafiáta pro světovou výstavu v New Yorku v roce 1939, se muzeu podařilo zapůjčit a kompletně zrestaurovat. Jde o první Trnkovo komplexní zpracování tématu Broučků, jež ho provázelo celý život.

„To dioráma bylo zapomenuté, mělo komplikovaný osud. Vznikalo na poslední chvíli, Trnka ho dělal sám, protože ještě nebyl obklopen svým studiem, je to jeho první zpracování Broučků. Po zrušení československé účasti na světové výstavě v souvislosti s nástupem Protektorátu bylo vystaveno roku 1940 v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. Potom je jeho osud spíše nejasný,“ uvedla k vzácnému exponátu vedoucí muzea Markéta Formanová.

Restaurování cenného modelu trvalo dva měsíce, záchranné práce odborníci prováděli přímo před očima návštěvníků muzea. „Při restaurování z diorámatu dokonce vylezli živí broučci. Celkově bylo ve velmi špatném stavu, Trnkovi potomci mi dokonce říkali, že už zřejmě neexistuje, že bude sežrané,“ podotkla Formanová.

Restaurátorské práce prováděla Elen Kudrová za odborného dohledu Jiřího Špinky, oba ze Západočeského muzea v Plzni. „Loutky nejsou dělány klasickým způsobem, jak je vyráběl,“ upozornil Špinka. „Tyto jsou zjednodušené, hlavičky mají soustružené z lipového dřeva, nos a ouška tam přidával. Trnka náramně vystihl charakter postav, udržel profesionální výtvarnický charakter.“ Podle něj špatný stav loutek způsobili také moli, téměř polovina postaviček musela dostat nové ošacení.

Karafiát Broučky neboli Pohádku pro malé i velké děti vydal v roce 1876, a to anonymně, připomněl Pavel Suk, vedoucího oddělení kultury Krajského úřadu Plzeňského kraje. „Je to příběh, který je nesmírně lidský, je psán krásným jazykem a Karafiát do své knihy dal mnoho ze svého dětství. Trnka Broučky poprvé ilustroval v roce 1941. Je zajímavé, že rok před ním je ilustroval Ondřej Sekora, ale kresby se tak neujaly,“ poznamenal Suk.

V současné době je dioráma majetkem Českobratrské církve evangelické, která ho dlouhodobě zapůjčila do městečka Jimramov na Vysočině, kde má Karafiát svou síň rodáků. Plzeňské muzeum třírozměrný model vystavuje u příležitosti 100 let od Trnkova narození. K vidění bude do března 2013.

Výstavu doplní portrét Jiřího Trnky od Viktora Strettiho, který je do Muzea loutek zapůjčen z kláštera Plasy.