Karlovy Vary - Pondělí je sice všední den, ale v Karlových Varech pokračoval filmový svátek. S ním nadílka projekcí a také slibné přísliby od ministerstva kultury pro tuzemskou kinematografii. Snad si ta nebude muset tedy v budoucnu vypůjčit název soutěžního snímku Román o jednom masakru.
Vary, den čtvrtý: Veselo i truchlivo na filmovém políčku
V poledne se návštěvnkům festivalu představil Jiří Mádl jako Konfident. Samozřejmě pouze filmový. Snímek v koprodukci České televize se v tuzemských kinech objeví už ve čtvrtek.
Hlavní soutěž pokračovala dvěma neveselými snímky. Už zmíněný Román o jednom masakru italského režiséra Marco Tullia Giordany je hranou rekonstrukcí bombového útoku, při němž v Miláně v prosinci roku 1969 zahynulo 17. lidí. Do Varů ho přivezl uznávaný italský scenárista Sandro Petraglia. Japonský Obchod na konci světa si vybral silné téma rituálních sebevražd. Hlavní hrdinkou snímku je paní Čijo, prodavačka v obchůdku, v němž se sebevrazi naposledy zastaví, než se vydají k útesu.
Celovečerní debut Filipa Marczewského si stačil získat pověst kontroverzního díla ještě před promítáním ve Varech. Snímek Beze studu byl dalším příspěvkem v soutěžní sekci Na východ od Západu. Kromě tohoto filmu z Polska, jehož kinematografie je na festivalu letos silně zastoupena, se diváci mohli podívat i na jeden z mála vesele laděných snímků v soutěžním programu: Praktický průvodce Bělehradem za zpěvu a slz. Režisérem čtyř povídek o vztazích s cizincem je Bojan Vuletić.
Do výběru Deseti evropských režisérů očima Variety se v pondělí dostaly animované zneklidňující Vrásky argentinského režiséra Ignacia Ferrerase o dvou seniorech, kteří se spřátelí v domově důchodců. Na programu sekce se objevil i britský film pro šest postav a jednoho psa Černá tůň.
O filmech se mluvilo dnes ve Varech i teoreticky – při panelové debatě o podpoře české kinematografie a filmového průmyslu 2006 až 2013 s výhledem na rok 2016. Mluvilo se o návrhu zákona o audiovizi, o Státním fondu na podporu a rozvoj kinematografie a digitalizaci zlatého fondu.
A na konec se na festivalu dnes také tak trochu rekapitulovalo. Eva Zaoralová, která byla mnoho let uměleckou ředitelkou, pokřtila knihu svých pamětí Život s filmem.
Ovšem to není z Varů zdaleka všechno. Festivalové vteřiny v nich objevují očima Marka Ebena zase jiné věci: