V sudetských 7 dnech hříchů by nikdo nemohl hodit kamenem

Každá válka má své vítěze a své poražené a na obou stranách oběti - i mezi těmi, kdo přežijí. Vychýlená doba umožňuje činy v tu chvíli lehce ospravedlnitelné a doba na sklonku druhé světové války v Sudetech takovou byla. 7 dní hříchů vypráví právě o ní.

Z hraných celovečeráků do sudetské problematiky zabrousil v posledních letech nejprve Habermannův mlýn (2010, režie: Juraj Herz) a nedlouho poté i animovaný Alois Nebel (2011, režie: Tomáš Luňák). První z nich propojuje s filmem 7 dní hříchů jméno Josefa Urbana, který je nejen autorem stejnojmenných knih, ale také k oběma snímkům napsal scénář - v případě Habermannova mlýna pouze ten původní (jako autor finální verze je uváděn Wolfgang Limmer), v 7 dnech hříchů je už scenáristou výhradním.

Není proto nikterak zarážející, že tyto dva filmy nejsou bez jisté podobnosti (i v nešvarech, nutno poznamenat) - blízké jsou si samozřejmě tematikou a také tím, že oba se inspirovaly skutečnými příběhy. Ani jeden nezastírá, že Sudetům přikládáme pořád víc politický než zeměpisný význam - důvody, proč tomu tak je, není nijak těžké najít.

  • 7 dní hříchů / Ondřej Vetchý
    7 dní hříchů / Ondřej Vetchý zdroj: LFŠ
  • 7 dní hříchů
    7 dní hříchů zdroj: Blue Sky Film

Při psaní obou scénářů prý Urban počítal s obsazením Ondřeje Vetchého, ten si zahrál ale jen v tom aktuálním - lesníka Jana. Herecké obsazení je česko-slovenské, majora Uvarova, který po válce dohlíží na místní správu, hraje Rus Fjodor Bondarčuk. Režie koprodukčního filmu ČT s původním názvem Sudetenland se ujal Jiří Chlumský, který má kromě televizních věcí na kontě celevočerní komedie Stůj, nebo se netrefím (1997) a Prachy dělaj člověka (2006) a také válečné drama Nedodržený slib (2009). 

Erich Maria Remarque uvedl svůj román Na západní frontě klid jako zprávu o generaci, která byla zničena válkou, i když unikla jejím granátům. Třebaže ho napsal po první světové a významem tohoto „věnování“ je ztráta iluzí u něj a jeho vrstevníků, kteří rovnou ze školních škamen odešli na frontu, velice dobře vystihuje i to, co se odehrává v Sudetech na sklonku války. Ač v trochu jiném smyslu. Pokřivené jednání snad všech postav je umožněno posunutím hranic, kdy nemyslitelné se stalo skutečností.

Video Premiéra filmu Sedm dní hříchu
video

Premiéra filmu Sedm dní hříchu

Pašeráctví, beztrestné vraždy, rabování - nic z toho se nemění, jen poražení a vítězové si přehodili místa. Zločiny, které se neděly jen v Sudetech, ale všude, kde vznikly poválečné příležitosti, jak získat majetek a moc a vypořádat si osobní účty pod zástěrkou spravedlnosti. Všude tam, kde dvě různé skupiny žijící v blízkosti rozdělilo nepřátelství. „Ten film se mohl odehrávat kdykoli a kdekoli jinde. Je o negativních věcech, které za určitých okolností vyplavou na povrch,“ poznamenává Igor Bareš, představitel předsedy okresního národního výboru Přikryla, který se zdá být - coby bývalý partyzán - jedním z mála spravedlivých.

Tvůrci říkají, že 7 dní hříchů vypráví pouze o osudech lidí, o jejich postojích v krizových situacích, které mohly být vyřešeny mnoha způsoby, a že příběh nerozděluje aktéry na Čechy a Němce. Nicméně odehrává se v Sudetech, česko-německé vztahy se v něm řeší na každém kroku a ty jsou, když přijde řeč na poválečné období, pořád citlivou strunou.

  • 7 dní hříchů / Igor Bareš, Attila Mokos
    7 dní hříchů / Igor Bareš, Attila Mokos zdroj: Blue Sky Film
  • 7 dní hříchů / Jiří Schmitzer
    7 dní hříchů / Jiří Schmitzer zdroj: Blue Sky Film

Na pozadí krizové doby prochází krizí jeden konkrétní vztah - Čecha Jana (Ondřej Vetchý) a Němky Agnes (Vica Kerekes). Vzali se v osmatřicátém, tedy na samém prahu války, kdy si slíbili, že budou s tím druhým „až do smrti vše zlé trpěti“. Po válce se ale Jan začne stydět, že se schovával za sukně své německé ženy, a neudělá dost pro to, aby ji ochránil před osudem, který ji jako sudetskou Němku čeká. Jejich rozdělením se začne odpočítávat 7 dní hříchů - hříchů proto, že se jich dopustí každý, snad až na Agnes. I Jan, ačkoli se pokouší zůstat po celou dobu slušným a v mnohém až naivním člověkem.

„Hlavní poselství tohoto příběhu by se dalo vyjádřit takto: Člověk by se neměl vzdávat svých cílů,“ říká Josef Urban. „I když jde o život, stojí vždy za to bojovat až do konce. A víte proč? Protože když cokoliv podstatného v životě vzdáte, stejně vám milost nikdo neudělí a umřít musíme stejně všichni.“

7 DNÍ HŘÍCHŮ. ČR, 2012. Režie: Jiří Chlumský. Scénář: Josef Urban. Kamera: Ján Ďuriš, Martin Šec. Hudba: Boris Urbánek. Hrají: Ondřej Vetchý, Jarek Hylebrant, Vica Kerekes, Attila Mokos, Jiří Schmitzer, Igor Bareš, Fedor Bondarčuk, Anna Šišková, Katarína Kolajová aj. V kinech od 1. listopadu.