I taková byla Praha - na fotografiích z let 1922–68

Předchozí intelektuálně tupý režim, po okraj naplněný cenzurou, bezmála padesát let zabraňoval reprodukci informací, dat, plánů a zejména fotografií, které by hlavně mladší či zcela mladé generaci umožnily objektivní pohled na velmi zajímavé období ve vývoji našeho státu, tj. let dvacátých až čtyřicátých. Právě za to, že zcela v klidu můžeme studovat Prahu (někdo se jí kochat, někdo zamilovaně potvrzovat svůj vztah k tomuto výjimečnému městu) na nádherných kvalitních fotografiích skutečných profesionálních umělců dvacátého století, vděčíme také sérii výstav připravovaných pro Sál architektů na pražské Staroměstské radnici. Nebojte se vyjet výtahem do čtvrtého patra, kde na vás zdarma čeká unikát. Nebudete první, minulou výstavu, prezentující fotografie Prahy přelomu devatenáctého a dvacátého století, zde zhlédlo 16 000 návštěvníků (to opravdu není málo!).

Ano, druhá výstava v této sérii, instalovaná velmi decentně a vtipně na průhledných, takřka neviditelných fóliích, nabízí právě ony záběry, které většina z nás vlastně nemohla v takhle velké sérii spatřit. Významná část z nich totiž přináší záběry moderní architektury zmíněných let, pohledy na tehdejší živoucí city, připomíná tvář divoce rostoucího nového hlavního města mladé země, tehdejší swingující současnost.

Široké spektrum autorů ovšem přináší také různorodost pohledů a zpracování, až po poetické nálady, výtvarné pojetí koncepce snímků, dokumentární bohatost. Pavel Scheufler, autor výstavy, připomenul ve výběru celou řadu fotografujících osobností, s jejich typickým rukopisem i zájmovým spektrem. Tak vidíme již zavedené tvůrce jako Miroslava Háka, Alexandra Paula či Jana Lauschmanna, ve velké míře si ověříme důležitost postavení Jaroslava Brunera-Dvořáka.

Pro většinu návštěvníků převáží zajisté emoce právě onoho úžasného období první republiky, fotografie pozdější, zejména tzv. budování Prahy, přinášejí určitý nezastřený sentiment, křehkost a někdy i určitý podtón trapnosti. Hlubší pohled samozřejmě dá vyčíst i další rovinu kurátorského pohledu - záběry určené pro prostou dokumentaci přes záběry reportážní, fotografie reprezentační až po strhující umělecká díla, jak jsem již uvedl.

V každém případě celá výstava potvrzuje opět nekonečnost tohoto hlavního tématu a slibuje i další zajímavé cílené výběry, jež určitě při hloubkovém pronikání do nejrůznějších archivů diváky čeká. Navíc, fotografování v rychle se střídajících politických systémech přináší velmi svéráznou kroniku oněch dob, které ještě značná část zralých diváků měla buď možnost prožít, anebo alespoň ve vzpomínkách svých blízkých zaznamenat.

Prakticky vždy výstavám v Sále architektů tleskáme. Nejinak je to i dnes. Věříme, že se novému výstavnímu týmu bude i nadále dařit a že spatříme další hodnotné prezentace.

FOTOGRAFOVÁNÍ PRAŽSKÉ ARCHITEKTURY 1922–1968. Autor výstavy: Pavel Scheufler. Kurátorka: Klára Halmanová. Architektonické řešení: Jan Fabián. Grafický design: Markéta Kinterová. Kdy a kde: Sál architektů, Staroměstská radnice, Staroměstské nám. 1, Praha 1; otevírací doba: po 11:00-18:00, út-ne 9:00-18:00. Výstava potrvá do 31. 3. 2013. Vstup zdarma.