La Putyka je droga, Risk zase závislost

Praha – Cirk La Putyka je považován za špičku ve svém oboru. Za pomoci světových akrobatů a divadelníků si soubor připravil nové představení s názvem Risk. Podle principála Rostislava Nováka jde o nejtěžší zkoušku, jakou kdy umělci absolvovali. O riskování, adrenalinu a přípravách se rozhovořil v Profilu ČT24.

Trvalo rok a půl, než se La Putyka na Risk připravila. Jedná se tedy o nejnáročnější kus do rozsahu příprav. Na pomoc si čeští divadelníci mimo jiné přizvali účinkující ze Švédska, Francie či Finska. V inscenaci však hostuje také handicapovaný vozíčkář Petr Valchář. Šéf souboru si spolupráci s ním nemůže vynachválit. „Přestože je na vozíku, jeho přístup k žánru nového cirkusu je neuvěřitelný,“ řekl. 

Proč právě Risk? Už od pradávna je risk jeden ze základních témat cirkusu. Vše musí být připravené na výbornou, jinak totiž hrozí nebezpečí a může dojít ke zranění účinkujících. Hledání adrenalinu je podle Nováka pro cirkusáky závislost, i když se může ledacos přihodit. Hnací motor La Putyky je prý bezesporu překračování hranic. 

„Pro mě je Cirk La Putyka bezesporu největší droga,“ prohlašuje principál. Moc dobře ale zná odvrácenou stranu akrobacie, díky níž už viděl nebo zažil velmi nepříjemná zranění. Cirkus jednadvacátého století má ve všem volnou ruku a v tvorbě má neomezenou svobodu. Technické složky i herci si musí bezpodmínečně věřit a je to právě důvěra, kterou z nových souborů tohoto typu publikum nejvíce cítí, díky čemuž se prý od regulérního divadla významně liší. 

„Netyčíme si žádné mety. Snažíme se jen hledat vlastní cestu a vlastní svět, o který bychom se chtěli s divákem podělit,“ vysvětlil Novák. Šéf souboru si sice sem tam odskočí na natáčení hraného filmu, svou zkušenost se pak ale spolupracovníkům z La Putyky snaží vrátit. 

Divadelní skupina mimo nácviků premiéry Risk navazuje čím dál častější spolupráci s dětskými domovy. Založila kupříkladu organizaci sportovních aktivit Inspirace dětem s La Putykou, kde příchozí absolvují různé workshopy, nahlédnou do zákulisí scény apod. „Spousta z těch dětí má neuvěřitelný talent pro tanec. Všechno okoukají z youtube,“ pochvaluje si Novák. 

Herci by rádi přistoupili k metodě, kdy by z ústavu angažovali tři až čtyři děti, které by pár let „vychovávali“ pro svou věc a poté by s nimi secvičili premiéru. Na to si ale příznivci moderního cirkusu budou ještě muset počkat. 

Vydáno pod