Český lev naklonoval Budaře a prozradil první nominace

Praha - Dvacetiny v roce 2013 slaví nejen Česká republika, ale i Český lev. Letošní ročník bude proto tak trochu bilanční, třeba už jen plakátem s „naklonovaným“ moderátorem hlavního večera Janem Budařem ve dvaceti filmových rolích. Vítězové se ale vyhlašují až 2. března, nejprve, přesně o měsíc dříve, prozradí nominační večer, kdo má z loňských tvůrců, herců a filmů ke křišťálovým soškám Českého lva nejblíže. První nominace - mimo hlavní kategorie - už jsou známy.

V hlavních kategoriích jsou zastoupeny všechny české celovečerní filmy, které byly premiérově uvedeny do českých kin v průběhu uplynulého kalendářního roku. V letošním ročníku posuzovali členové České filmové a televizní akademie (ČFTA) třicet hraných snímků a patnáct dokumentárních. Na patnácti hraných filmech a devíti dokumentech se podílela Česká televize, která také v přímém přenosu odvysílá jak nominační, tak finálový večer Českého lva.

„Budeme oslavovat český film,“ naznačil výkonný ředitel ČFTA Petr Vachler, že kolem dvacetiletého výročí ocenění se bude točit koncepce obou pořadů. „Na nominačním večeru chceme vzdát holt celé kinematografii, i když se budeme ohlížet zejména za loňskými počiny, a na ten hlavní jsme si připravili rekapitulaci dvaceti let Českého lva,“ doplnil.

Upoutávka na nominační večer Českého lva (zdroj: ČT24)

Příliš konkrétní ale být nechtěl, mlží i moderátoři nominací Simona Babčáková a Jakub Žáček. V upoutávce se oba proměnili v Charlieho Chaplina, program jejich večera ale prý chaplinovský nebude. „Jsme opravdu sehraná dvojice. Simona pregnantně formuluje, já přitakávám. Já to dělám srdcem, Simona pro peníze,“ nebojí se moderátoské disharmonie Žáček, který s uváděním Lvů už zkušenosti má, pro jeho kolegyni to bude lví premiéra. Kývla na ni prý především z lásky k filmu, a jak se s blížícím živým přenosem ukazuje, i z neznalosti a nesoudnosti. Nicméně doufá, že ze dvou moderátorů diváci přilnou alespoň k jednomu.

V případě hlavního večera budou mít volbu zjednodušenou - moderátorem bude jen Jan Budař, který si na Lvy oskočí z Kalifornie, kam se přihlásil na kurz scenáristiky. Mimo jiné se pravidelně podílí i na scénářích k Českému lvu. Budař je poněkud schizofrenní nejen profesně, ale také v upoutávce na vyhlašovací večer. Proměnil se v ní do dvaceti postav z dvaceti filmů, například Šakalích let, Kolji či Anděla Páně, které vznikly v Česku v uplynulých dvaceti letech. Jedna filmová role je ale jeho vlastní. Malá ochutnávka s filmovým kvízem:

Upoutávka: 20. ročník Českého lva (zdroj: ČT24)

V hlavních lvích kategoriích se pro větší napínavost a také širší možnost výběru diváci dozvědí nejprve pět nominací, které pak budou při závěrečném večeru zúženy na tři finalisty, z nichž jeden se logicky stane vítězem. Některé sošky ale své nové majitele získají už při nominačním večeru.

Mezi prvními odtajněnými nominacemi jsou například snímky, které mají šanci získat Cenu filmových kritiků a teoretiků. Toto ocenění má letos derniéru, vzhledem k tomu, že filmová kritika uděluje už potřetí své vlastní ceny - 26. ledna, tedy týden před nominačním večerem Českého lva, také v přímém přenosu České televize. „Příští rok ji přetavíme do jiného ocenění, například objev nebo počin roku,“ podotkl Vachler, že sošek ale v dalších ročnících neubude.

Nominace lvích kritiků se s nominacemi České filmové kritiky poměrně shodují. Z hraných filmů vybírají vítěze z příběhu Bohdana Slámy o touze proměnit svůj život k lepšímu Čtyři slunce; dramatu z 50. let, kdy Československo leželo Ve stínu; a ve hře je také Okresní přebor - Poslední zápas Pepika Hnátka, fiktivního, nicméně legendárního houslického trenéra. Všechny tyto tři filmy se dostaly i do nejužší nominace Cen kritiky, Český lev ale začíná na pěti nominacích, takže už zmíněným snímkům konkuruje ještě Polski film, v němž čtyři čeští herci hrají i nehrají sami sebe, a film Jana Hřebejka Odpad město smrt, vycházející ze stejnojmenného divadelního představení už neexistujícího Pražského komorního divadla.

V kategorii dokumentů bude lví kritika hlasovat o fotbalové sondě do české společnosti Dva nula, silné a tragické Lásce v hrobě a dějinách jedné rodiny v Soukromém vesmíru. Až potud opět naprostá shoda s nominacemi Cen kritiky. Pětici lvích nominací doplňuje dokumentární esej Karla Vachka Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid a portrét nejúspěšnější československé gymnastky Věra 68.

Víceméně stále ty samé tituly se opakují v nominacích na Cenu za nejlepší plakát, kde jsou nezmíněnými „nováčky“ jen punkový DonT Stop a rodinný Modrý tygr. A opakují se i jména autorů plakátů. Který se nejvíce líbí vám?

Zato hlasující na portálu Kinobox mají zjevně trochu jiný vkus než kritici. Do nejužší pětice poslali kromě dramatu Ve stínu a Okresního přeboru také komedie Líbáš jako ďábel a Probudím se včera a i dokument o motokrosaři Liboru Podmolovi Tomorrow Will Be Better. Snad to lze brát jako znamení, že letošní částečné „zrovnoprávnění“ dokumentárních filmů s hranými není od věci. Dokumenty totiž v jubilejním ročníku poprvé mají kromě samostatné kategorie nejlepší dokument možnost konkurovat i hraným snímkům v nejlepším zvuku, střihu, kameře a původní hudbě.

O nominačním večeru dojde také na studentské tvůrce, kteří si odnesou cenu nejen křišťálovou, ale i finanční. Připadnout mohou příběhu osamělé babičky, která si objedná mechanického dědečka, s iniciálovým názvem M. O., filmu Numbers o setkání dvou lidí, kteří o sobě nevědí navzájem vůbec nic, hořkosladkému letnímu příběhu Svlíkání, snímku o jedné párty v jednom kempu Tenkrát poprvé anebo filmu Velkej Honza.

A o svůj díl na slávě nepřijdou ani zahraniční filmy, které se loni objevily v českých kinech, konkrétně jeden z následující pětice: Atlas mraků, Hugo a jeho velký objev, Le Havre, Nedotknutelní a Rozchod Nadera a Simin.

Jména prvních vítězů a nominace v hlavních kategoriích zazní 2. února ve Velkém sále pražské Lucerny a také v přímém přenosu České televize. Důvod, proč byste ho měli sledovat, je podle Simony Babčákové následující: „Český lev mi přijde smysluplný v tom, že televizním divákům připomeneme, co všechno se v českém filmu odehrálo. A moje moderátorská ambice je připomenout lidem, aby na ty filmy chodili.“ Takže sledujte televizi, ať víte, na co jít do kina.