Kam na dobré divadlo? Nominace Radoka ukazují na Ostravu a Dejvice

Praha - Dramatizace románu Emily Brontëové Na větrné hůrce v ostravském Divadle Petra Bezruče se v nominacích na Ceny Alfréda Radoka za rok 2012 objevuje celkem třikrát. Po dvou zmínkách si připsal Tichý Tarzan z Husy na provázku, Ucpanej systém Dejvického divadla a také drama S nadějí, i bez ní, na které je možné opět zajít do Ostravy, konkrétně na Komorní scénu Aréna. Celkem oceňuje Radok to nejlepší z divadla v osmi kategoriích. Jejich vítězové budou známi 3. března.

Ostrava má - z pohledu hlasujících v Cenách Alfréda Radoka - k dobrému divadelnímu zážitku čím přispět. Svědčí o tom i to, že dvě ostravské scény jsou zastoupeny ve třech nominacích kategorie inscenace roku. A že se Ostravě daří, koneckonců dokládají také nominace na „konkurenční“ Ceny Thálie, kterých připadlo sedm, tedy opět nejvíc, na Národní divadlo moravskoslezské. Žádnou z nich, pravda, nezískalo v činoherních kategoriích (v nich není NDM zastoupeno ani v Radokovi), zato zcela ovládlo operu.

Incenací roku v Cenách Alfréda Radoka se může stát dramatizace romantického příběhu Emily Brontëové Na větrné hůrce, kterou v Divadle Petra Bezruče režíroval Jan Mikulášek. Neméně povedeně nastudoval jeho kolega Ivan Krejčí na ostravské Komorní scéně Aréna hru Tomáše Vůjtka S nadějí, i bez ní, která je inspirována životními osudy vdovy po popraveném prvním tajemníkovi Komunistické strany Československa Rudolfovi Slánském. Trojici nominovaných doplňuje pražská scéna pověstná kvalitním repertoárem - Dejvické divadlo si Radoka získalo „nejsprostší inscenací ve své historii“ Ucpaným systémem, který vznikl podle povídek a scénáře k filmu Irvina Welshe Acid House.

Dejvické divadlo se navíc může stát divadlem roku. V této kategorii žádná ostravská prkna, co znamanejí svět, zastoupena nejsou. Titul může připadnout ještě buď Divadlu Reduta, scéně Národního divadla Brno, nebo Pražskému komornímu divadlu, přesněji Divadlu Komedie, v němž tento už neexistující soubor působil. V roce 2012 po nedohodě s městem na podmínkách, které by k dalšímu životu potřebovalo, skončilo PKD a s ním i jedna éra Divadla Komedie. Během ní mimo jiné získalo titul divadlo roku v Cenách Alfréda Radoka už třikrát.

Ostrava se na scénu opět vrací v hereckých kategoriích. Hned dvě šance mají Bezruči a jejich Na větrné hůrce, kde se do nominací za nejlepší herecký výkon dostal jak představitel Heathcliffa Tomáš Dastlík, tak Sylvie Krupánská, která ztvárnila Heathcliffovu osudovou lásku Kateřinu i její dceru. Cena může do Ostravy putovat také pro Alenu Sasínovou-Polarczyk za její výkon v dramatu S nadějí, i bez ní.

Trojici nominací za nejlepší ženský herecký výkon uzavírá Ivana Hloužková, která v brněnské Huse na provázku hraje muže - solitéra, outsidera, blázna anebo možná génia, fotografa Miroslava Tichého. Za roli „fantoma erotické fotografie“ v inscenaci Tichý Tarzan je také nominována na Thálii. Stejně tak Ivanu Trojanovi jeho Bůh ve hře Ucpanej systém vynesl nominace v obou cenách. Nejlepším hercem loňského roku se kromě něho a Tomáše Dastlíka může stát i Karel Dobrý. Zaujal ve hře Církev Divadla Orlík, které hraje ve Studiu Hrdinů v pražském Veletržním paláci, sídle Národní galerie.

Vracíme se do Dejvic - za Českou hru roku 2012 totiž mohou být označeny hned dvě, které vznikly pro Dejvické divadlo - Brian Miroslava Krobota, inspirovaný událostmi ze života legendárního „Stouna“ Briana Jonese, a Dabing Street Petra Zelenky, sžíravý pohled na porevoluční 90. léta. Oba si své hry v Dejvicích také režírují. Na třetí nominovanou hru nemusíte daleko - na „krimikomedii se zpěvy“ Denně (Poníci slabosti), jejímž autorem je Egon Tobiáš, se dá do Divadla Na zábradlí dojet tramvají.

Mezi scénografy mají naději na ocenění Lucie Labajová za scénu a kostýmy k už zmíněné inscenaci Tichý Tarzan v Divadle Husa na provázku v Brně, Matěj Forman a Andrea Sodomková za scénu k opeře Čarokraj v Národním divadle a David Radok (syn Alfréda Radoka) za scénu k inscenaci Troilus a Kressida, kterou nastudoval také v Národním.

Ze skladatelů kritici nominovali Vojtěcha Dlaska (Dziady, Buranteatr Brno), Petra Hromádku (Doktor Faustus, Divadlo Husa na provázku) a Miloše Orsona Štědroně (Divadlo Gočár, Omnimusa o.s. v Divadle Komedie).

Talentem roku se mohou stát režisér a herec Braňo Holiček, herečka Veronika Lazorčáková, díky níž má v Radokovi jedno želízko i Národní divadlo moravskoslezské, či režisérka Anna Petrželková, která v Brně nastudovala Tichého Tarzana.

O Cenách Alfréda Radoka za rok 2012 rozhodovalo 78 kritiků a publicistů v anketě časopisu Svět a divadlo. Letos bude - po třetí v historii ocenění - udělena také mimořádná Cena Hvězd na vrbě pojmenovaná podle první oceněné inscenace, již brněnské HaDivadlo zařadilo do programu na sklonku roku 1992, ale ne všichni kritici, kteří by jí dali hlas, ji viděli včas. Podobná situace se opakovala i letos - které inscenace se týká, ale pořadatelé do vyhlašování vítězů pochopitelně prozradit nechtějí. Známa je ale už nejlepší zahraniční inscenace, kterou se stala Španělská mu(š)ka berlínské Volksbühne, uváděná na Pražském divadelním festivalu německého jazyka.

Současně s Cenami Alfréda Radoka jsou vyhlašováni také vítězové dramatické soutěže, které se mohou účastnit autoři píšící česky nebo slovensky. „Každý ročník je specifický určitým tématem. Loni, zřejmě proto, že byl avizován konec světa, se do nich hodně promítlo téma očistce,“ okomentovala letošní soutěžní příspěvky Petra Marková z Nadačního fondu Cen Alfréda Radoka. Texty, které jsou do soutěže zasílány anonymně, budou, dá-li k tomu souhlas autor, zveřejněny i na webu ocenění.

Nejlepší herci a tvůrci českého divadla budou známi 3. března. Při vyhlašování nominací si pořadatelé posteskli, že vztah, který má společnost ke kultuře, je spíš vlažný, a prostor, který dávají veřejnoprávní média divadlu, nevelký. O to spíš snad budou příznivci divadla potěšeni, že web ČT24 jedná o možnosti přenášet vyhlášení Cen Alfréda Radoka živě.

Jisté už je, že udílení dalšího divadelního ocenění - Thálie - 24. března bude Česká televize vysílat v přímém přenosu.